A Vénuszhoz hasonló bolygót fedeztek fel egy közeli csillag körül

A mindössze 39 fényévre lévő csillag körül keringő kőzetbolygó ugyan forró, mint egy sütő, de kellően hűvös, hogy lehessen légköre, amelyet a kis távolság miatt a Hubble-űrtávcső részletesen is tanulmányozhat majd.

A kőzetbolygók száma ugyan csak eggyel nőtt, a felfedezés azonban az utóbbi idők legérdekesebb, legizgalmasabb eredményei közé tartozik. Bár az újonnan azonosított világ olyan forró, mint egy sütő, de annyira nem, hogy ne lehetne atmoszférája. Ha pedig van, a mindössze 39 fényév távolsága miatt a Hubble-űrtávcső vagy a közeljövő óriásteleszkópjai, például a Giant Magellan Telescope, részletesen is vizsgálhatják majd azt.

David Charbonneau (Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics, CfA) szerint a végső cél a Föld ikertestvérének megtalálása, az ide vezető úton azonban most éppen a Vénuszéba botlottunk. A kutatók úgy vélik, hogy a bolygónak a Vénuszéhoz hasonló légköre is lehet. Ha így van – Charbonneau szavaival – nem késlekedhetünk, hogy „beleszagoljunk” abba. Az eredményt jegyző csoport vezetője, Zachory Berta-Thompson (Massachusetts Institute of Technology, MIT) szerint a planéta minden bizonnyal kedvelt célpontja lesz a következő évek csillagászati kutatásainak.

A GJ 1132b jelű bolygó egy vörös törpe körül kering, amelynek mérete a Napénak ötöde. A csillag hidegebb és sokkal halványabb is a Napnál, az általa kisugárzott energia csillagunkénak mindössze kétszázad része. A planéta 1,6 nap alatt kerüli meg a körülbelül 2,2 millió kilométer sugarú pályáján, azaz mintegy 25-ször közelebb kering körülötte, mint a Merkúr a Nap körül. Ennek eredményeként a GJ 1132b hőmérséklete mintegy 230 °C. Ez azt jelenti, hogy ha a bolygón létezett is valaha folyékony víz, az már biztosan elpárolgott. A GJ 1132b jelentősen alacsonyabb hőmérsékletű, mint az eddig ismert (megerősített) kőzetbolygók, így nem lehetetlen, hogy van légköre. (Összehasonlításként: a CoRoT-7b és a Kepler-10b hőmérséklete ezer foknál is magasabb lehet.)

20151113_a-venuszhoz_hasonlo_bolygot_azonositottak_egy_kozeli_csillag_korul_1
Fantáziarajz a GJ 1132b-ről és csillagáról. (Dana Berry)

A GJ 1132b-t az MEarth-South távcsőrendszerrel fedezték fel, amelynek célja a vörös törpék körül keringő, Földhöz hasonló bolygók detektálása. Az MEarth-South nyolc darab 40 cm átmérőjű robotizált teleszkópból áll, Chilében a Cerro-Tololo Inter-American Observatory-ban működik. A rendszerrel bolygótranzit után kutatva több ezer vörös törpét monitoroznak 100 fényéves környezetünkben. A tranzit paramétereiből következtetni lehet a bolygó fizikai méretére, egyéb tulajdonságai pedig a csillagának spektroszkópiai megfigyeléséből származtathatók. Utóbbi méréseket a tranzit felfedezése után a Magellan Clay teleszkóppal és az ESO 3,6 méteres távcsövén üzemelő HARPS bolygókereső spektrográffal végezték el. Eredményül azt kapták, hogy a GJ 1132b átmérője körülbelül 14700 km, azaz 16 százalékkal nagyobb a Földnél, a tömege pedig a bolygónkénak 1,6-szerese. A két adatból származtatható átlagsűrűség gyakorlatilag megegyezik a Földével, azaz kőzetbolygóról van szó. A GJ 1132b gravitációja is hasonló a Földéhez, a felszínén álló személy csak 20 százalékkal nagyobb súlyt érzékelne, mint a Földön.

A bolygót felfedező távcsőrendszer munka közben. Fent a csillag fénygörbéje látható, a bolygó tranzitját a 2,5 óra körül fellépő kicsiny fénycsökkenés jelzi.

Mivel a bolygó csillagához viszonyított mérete nagy egy Naphoz hasonló csillag körül keringő bolygóéval összevetve, ráadásul közel is van hozzánk, a légkör detektálása és vizsgálata könnyebb, mint azokban az esetekben, amelyekkel eddig volt dolguk a kutatóknak. A csoport már készíti is elő a méréseket a Hubble- és a Spitzer űrtávcsövekkel, de annak vizsgálatát is tervezik, hogy van-e a rendszerben további bolygó.

Az eredményeket részletező szakcikk a Nature magazinban jelent meg.

Forrás: ScienceDaily 2015.11.11.