Egy sor lenyűgöző porkorongot fedeztek fel az ESO csillagászai

Az Európai Déli Obszervatórium (ESO) chilei Nagyon Nagy Távcsövén (VLT) működő SPHERE műszer minden eddiginél részletesebb felvételeket készített közeli fiatal csillagokat övező porkorongokról. A kutatók egészen bizarr alakú, és változatos méretű és szerkezetű képződményeket találtak. Egyes korongok megjelenését minden bizonnyal még kialakulóban lévő bolygók formálják. A SPHERE lehetővé teszi a csillagászok számára, hogy egy csillag ragyogó fényét elnyomva kontrasztosabb képet kaphassanak annak közvetlen környezetéről. Az összeállításunkban látható friss felvételek ízelítőt adnak a műszer segítségével fiatal csillagok körül felfedezett por- és gázkorongok rendkívüli változatosságáról.

Az ESO Nagyon Nagy Távcsövén (VLT) működő SPHERE műszer minden eddiginél részletesebb felvételeket készített közeli fiatal csillagokat övező porkorongokról. A felvételek egészen bizarr alakú, és változatos méretű és szerkezetű képződményeket mutatnak. Egyes korongok megjelenését minden bizonnyal még kialakulóban lévő bolygók formálják. Forrás: ESO/H. Avenhaus et al./E. Sissa et al./DARTT-S and SHINE collaborations.

A korongok formái és méreteik is nagyon sokfélék. Egyesek fényes gyűrűkkel büszkélkedhetnek, másokban pedig éppen sötét sávok húzódnak, de vannak közöttük éppenséggel hamburgerhez hasonlítható formájúak is. A korongok megjelenését a látóirányhoz viszonyított dőlésszögük is befolyásolja. A kereknek látszó korongokra lapjukról tekintünk rá, míg a majdnem élükről szemlélt korongok a felvételeken elnyúltak.

A SPHERE elsődleges feladata közeli csillagok körül keringő óriás exobolygók felfedezése közvetlen leképezés segítségével. Ugyanakkor ez a műszer a legalkalmasabb ma létező csillagászati eszköz fiatal csillagok körüli korongok tanulmányozására is. Ezek a korongok a bolygók keletkezésének a helyszínei. A korongok tanulmányozása révén feltárható a korongok, valamint a belőlük kialakuló bolygók tulajdonságai közötti fejlődési kapcsolat.

Sok itt bemutatott fiatal csillag egy T Tauri csillagokat célzó friss vizsgálat eredményeként került a megfigyelési mintába. A T Tauri csillagok nagyon fiatal, kevesebb mint 10 millió éves, változó fényességű csillagok. A körülöttük lévő korongok gázt, port és bolygócsírákat tartalmaznak – ez utóbbiak a kialakuló bolygók építőkövei, a bolygórendszer kezdeményei.

A felvételeken azt is láthatjuk, hogy hogyan nézhetett ki a saját Naprendszerünk keletkezésének korai fázisában, több mint négymilliárd évvel ezelőtt.

A bemutatott képek többsége a DARTTS-S (Discs ARound T Tauri Stars with SPHERE – T Tauri csillagok körüli korongok a SPHERE-rel) felmérés keretében készült. A célpontok a Földtől 230–550 fényév távolságban találhatóak. Összehasonlításképp a Tejútrendszer átmérője durván 100 ezer fényév, így ezek a csillagok a Nap közvetlen szomszédságában vannak. Ám a korongokról visszaverődő halvány fény pontos megfigyelése még ebből a távolságból is komoly kihívást jelent, hiszen a korongokat messze túlragyogja a központi csillag.

Egy további friss SPHERE eredmény a GSC 07396-00759 katalógusjelű csillag körüli, éléről látszó korong felfedezése. Ez a csillag egy többes rendszer tagja, szintén a DARTTS-S mintából. Különös módon ez az újonnan felfedezett korong látszólag sokkal előrébb tart a fejlődésben, mint a rendszer egy másik, T Tauri típusú tagja körüli gázban gazdag korong, holott a kettő értelemszerűen azonos korú. A fejlődési időskálák ilyen zavarba ejtően nagy eltérése egy újabb ok a fiatal csillagok korongjainak alapos tanulmányozására.

A csillagászok további lenyűgöző felvételeket is készítettek a SPHERE kamerával, melyek némelyikén bolygó-korong kölcsönhatások, bolygók keringési mozgása, valamint a korongok időbeli fejlődése is megfigyelhetőek.

A SPHERE új eredményei más műszerek, például az ALMA adataival együtt forradalmasítják a fiatal csillagok környezetének és a bolygókeletkezés bonyolult folyamatainak a megismerését.

Az eredményeket bemutató tudományos közlemények:
1. H. Avenhaus et al. „Disks Around T Tauri Stars With SPHERE (DARTTS-S) I: SPHERE / IRDIS Polarimetric Imaging of 8 Prominent T Tauri Disks”, Astrophysical Journal, 2018. március – pdf
2. E. Sissa et al. „A new disk discovered with VLT/SPHERE around the M star GSC 07396-00759”, Astronomy & Astrophysics, 2018. április – pdf