Eltűnt a Vakond a marsi felszín alatt, de messze még az igazi kísérlet kezdete

Továbbra is kitartóan dolgozik a NASA InSight leszállóegysége, hogy a „Vakond” néven elhíresült, 40 centiméter hosszú, cölöpverő géphez hasonlító hőmérő eszközét a marsi felszín alá juttassa. Mostanra részben be van temetve a „vakondlyuk”, ahogyan az InSight kamerájának felvételein látható, immár csak a kábelszalag látszik ki a marstalajból.

Ezen a speciális szalagon található rengeteg szenzor, melyekkel a bolygó belsejéből feláramló hőt lehet majd megmérni, ha sikerül legalább 3 méter mélyre leásni. A küldetésen dolgozó kutatók azon vannak, hogy legalább eddig a mélységig le tudják juttatni a Vakondot, hogy be tudják vetni a különleges hőmérőt.

Itt próbálkozik lejutni mélyen a marsfelszín alá a tüskeszerű Vakond. Ahogyan 2020. október 3-án visszahúzta robotkarját a NASA InSight leszállóegysége, úgy láthatjuk, már csak a hőszenzorokkal borított, réz színű szalag lóg ki a marstalajból. A gif nagyobb változatát ide kattintva tekinthetjük meg. (NASA/JPL-Caltech)

A Vakondot úgy tervezték, hogy a körülötte elfolyó, laza marstalaj adja a szükséges súrlódást a mélyebbre ásáshoz; ha ez a súrlódás nincs meg, a talajt kalapálva csupán egy helyben pattog. Az InSight leszállóhelyén levő marstalaj azonban más jellegű, mint amilyet korábbi küldetések láttak, kalapálás közben ugyanis összetapad (így kis üreg keletkezik a Vakond körül), nem pedig elfolyik körülötte, ahogyan várták.

Miután tavaly a kalapálás miatt újra kibukkant a felszínen, az InSight kutatócsoportja a robotkar végére erősített lapátfejjel nyomta le finoman a Vakondot, hogy a marstalajban tartsa (ha teljesen kiütögetné magát, nem lehetne újrakezdeni a fúrást). Most, hogy a Vakond már teljesen fedett, még több marsi regolitot fognak a lapáttal rákaparni majd lenyomni, megteremteni így a szükséges súrlódást. Elegendő marstalaj összegyűjtése és lelapítása hónapokig fog tartani, így várhatóan csak valamikor 2021 elején indítják újra a Vakond fúrási kísérletét.

2019. augusztus 19-i felvétel, ahogyan az InSight földi ikertestvére finom talajt kapar össze a robotkarra erősített lapátfejjel. Ahogyan a kar balra elhalad, a háttérben láthatjuk a Vakond földi mását is. (NASA/JPL-Caltech)

Troy Hudson, a NASA JPL laboratóriumának kutatója igazán örül neki, hogy nem csak sikerült talpra állni a Vakond felbukkanása után, de a korábbinál jóval mélyebbre is lejutottak már a felszín alá. Egyelőre nem ér még véget a munka, elegendő regolitot szeretnének gyűjteni és lelapítani, hogy a Vakond egyedül, a robotkar segítsége nélkül is tudjon tovább ásni. A Vakond hivatalosan a Heat Flow and Physical Properties Package, vagy röviden HP3 nevet viseli, reményeink szerint pedig jövő ilyenkorra már neki köszönhetően jóval többet fogunk tudni a Mars bolygó belső hőmérsékletéről.