Veszélyes tánc a Hubble képén

Az Arp 91 a Hubble-űrtávcső felvételén. (Forrás: ESA/Hubble & NASA, J. Dalcanton; Acknowledgment: J. Schmidt)

A Hubble-űrtávcső felvételén két galaxist látunk, amelyek olyannyira összefonódtak, hogy közös jelük is van: Arp 91. Finom galaktikus táncukat a Földtől több mint 100 millió fényévre járják. Az Arp 91-et alkotó két csillagváros közül az alsó, fényes folt az NGC 5953, ovális formájú társa pedig az NGC 5954. Mindketten spirálgalaxisok – azért látszanak eltérőnek, mert a Földről nézve más irányból látunk rájuk.

Az Arp 91 különösen jó példája a galaktikus kölcsönhatásoknak. Az NGC 5953 egyértelműen húzza maga felé az NGC 5954-et, amely – úgy tűnik – egyik spirálkarját már felé is nyújtja. Hatalmas gravitációs vonzásuk hozza mozgásba a két galaxist. Ez nem szokatlan, és fontos részét képezi a galaxisok fejlődésének. Ezek az elképesztően nagy energiájú, hatalmas ütközések azonban olyan időskálán mennek végbe, amely mellett az emberi élet eltörpül. Mivel több százmillió év alatt zajlanak le, nem várható, hogy az Arp 91 a mi életünk során bármennyire is megváltozzon.