MarCO: a kisműholdas technológia (is) a Marsra megy!

12 évvel ezelőtt a CubeSat-ok még az egyetemi oktatás részét képezték. Ezek a kicsi, kocka alakú műholdak, melyek akár egy hátizsákban is elférnek, egyszerűbbek, kisebbek és olcsóbbak a tradicionális műholdaknál. Idén nyáron a NASA kutatói az első kettő, új generációs CubeSat-ot küldték hosszú utazásra. Jelenleg a közelmúltban elindult InSight után pár ezer kilométerrel lemaradva a Mars felé tartanak, és már több mint a fele távot meg is tették.

A Mars Cube One (MarCO) miniküldetés már bebizonyította, hogy az ilyen típusú űreszközök is képesek túlélni a mély űrben – a következő lépés a miniatűr kommunikációs technológia tesztelése. Minden egyes leszállásból tanulhatunk, ezért az ereszkedés rögzítése, valamint az adatok továbbítása az egyik NASA keringőegység feladata. A MarCO azt fogja tesztelni, hogy a rajta lévő berendezések alkalmasak-e ennek a munkának a jövőbeli elvégzésére.

A MarCO egységei miniatűr, nagy érzékenységű antennákkal és rádiókkal vannak felszerelve, hogy tudjanak kommunikálni a Földdel. Hajtóműveikkel képesek a Mars felé irányítani magukat – augusztusban mindkettő MarCO sikeresen elvégezte a második pályamanőverét. Még színes kamerákkal is fel lettek szerelve, az egyik pedig már el is készítette az első CubeSat felvételt a Földről és a Holdról – ezzel is bizonyítva, mennyit fejlődött ez a technika.

A „halvány kék pötty”, ahogyan egy CubeSat látja. A felvételt májusban készítette a MarCO-B, becenevén Wall-E. (NASA/JPL-Caltech)

A MarCO még mindig kísérleti berendezésnek számít. Célja annak a demonstrálása, hogy az űreszközök technológiáját bele lehet zsugorítani egy kicsike csomagba, úgy, hogy hasznosak is legyenek az űrkutatásban. Bár a CubeSat-ok soha nem fognak versenyezni a NASA nagyobb és összetettebb egységeivel, de úttörői a felfedezés egy új módjának.

“Reményeink szerint a MarCO segíthet demokratizálni az űrt.” – mondta Jakob Van Zyl, a Solar System Exploration Directorate (NASA JPL, Pasadena, California) igazgatója. “Ez a technológia elég olcsó ahhoz, hogy olyan országok, vagy akár egyetemek is küldhessenek felfedező egységeket, melyek a múltban szóba sem jöhettek.”

Az egyik MarCO műhold felépítését bemutató illusztráció. A kép eredeti angol nyelvű változatának forrása: NASA/JPL-Caltech

“Amikor innovációról beszélünk, a MarCO ugyanolyan újító technológia, mint annak idején az Explorer-1 és a Sojurner volt.” – mondta Van Zyl. “A kérdés, hogy milyen tudományos feladatokra tudjuk a CubeSat-okat használni? Nos, természetesen nem mindenre, hiszen a méretük limitálja a beépíthető berendezések számát. Ugyanakkor ez a technológia olyan embereknek is felkínálja a kutatás lehetőségét, akik jóval kevesebbet tudnak befektetni a témába.”

A borítóképen Joel Steinkraus mérnök teszteli az egyik MarCO műhold napelemeit. A kép forrása: NASA/JPL-Caltech