Egyedülálló felvétel egy napközeli üstökösről

A Napot rendkívüli mértékben megközelítő, akár központi csillagunkba zuhanó ún. napsúroló üstökösök nem számítanak ritka jelenségnek. A közismert SOHO (Solar and Heliospheric Observatory) szonda immár több mint 2000 hasonló kométát figyelt meg, azonban e szonda felépítése következtében a Nap fényes korongját kitakarják, így az üstökösök utolsó pillanatai továbbra is rejtve maradtak a kutatók szemei előtt.

A Nap felé haladó üstökös a SOHO Lasco C2 kamerájának felvételén (a Napot a műszerbe épített korong takarja ki)

Most azonban a nemrégiben felbocsátott SDO (Solar Dynamics Observatory) felvételeiből összeállított mintegy 20 perces videófelvételen jól megfigyelhető, ahogyan a kométa elszáguld a napkorong előtt. A felvételek elemzése fényt deríthet az üstökös végső sorsára is. Mindazonáltal igen valószínű, hogy az intenzív sugárzás hatására az üstökös teljes anyaga elpárolgott a közelítés alkalmával.

A rendkívül ritka anyagú üstökös elhaladása a napkorong előtt az SDO videofelvételének két képkockáján (a biztos azonosításhoz szükséges a mozgóképen érzékelni a csóvás vándor elmozdulását).

SOHO eredeti képsorán egy koronakitörés anyagfelhőjének távolodása is megfigyelhető a felvételeken, miközben a kométa a Nap felé zuhan.

Forrás: NASA News, 2011. július 17.