Másfél ezer üstökösnél tart a SOHO

A NASA és az ESA (Európai Űrügynökség) közös, 1995-ben indított SOHO (Solar and Heliospheric Observatory) nevű űrszondája elsősorban központi csillagunk külső, napkoronának nevezett tartományának vizsgálata, valamint a Nap-Föld kölcsönhatások tanulmányozása révén vált híressé. Ugyanakkor – mintegy a napkutatás "melléktermékeként" – a szonda képeinek segítségével számos, Napunkhoz nagyon közel elhaladó (ún. napsúroló) üstököst is sikerült felfedezni.

Az ismert napsúroló kométák a SOHO felbocsátása előtt ritkaságszámba mentek (ez az objektumok Naptól való kis távolsága miatt érthető is). A szonda speciális, ún. koronagráfos megfigyelési technikája (ekkor a Nap korongját kitakarják a képkészítések során, így láthatóvá válik csillagunk koronája és közvetlen környezete is) révén egy bő évtized alatt csaknem százszorosára emelkedett a Napot erősen megközelítő, felfedezett üstökösök száma.
A felfedezésekben – a felvételeket készítő szondán kívül – jelentős szerepe van annak a főleg amatőrcsillagászokból és lelkes érdeklődőkből álló közösségnek, akik a SOHO publikus, az Internetről letölthető képeit folyamatosan átbogarászva ténylegesen felismerik és azonosítják a napsúroló üstökösöket, s az adatokat elküldik a Nemzetközi Csillagászati Unió megfelelő szervezetének (két évvel ezelőtt számoltunk be pl. egy fiatal magyar amatőrcsillagász ilyen módon történt üstökös-felfedezéséről).

A jubileumi, ezerötszázadik kométát egy amerikai amatőrcsillagász, Rob Matson találta meg a SOHO egyik, június 25-én készített felvételén. Az említett úriember igencsak rutinos és hatékony üstökösvadásznak számít: a mostani volt a 76., általa felfedezett SOHO-üstökös!
A szonda másfélezredik üstököse a napsúroló kométák legnagyobb hányadát kitevő, ún. Kreutz-féle üstökösök családjába tartozik. Ezek az égitestek valószínűleg egy néhány évszázaddal ezelőtt felrobbant üstökös maradványai, melyek pályájuk napközelpontja során átlagosan mindössze 200 ezer km-re haladnak el központi égitestünk felszínétől, így többségük a megfigyelt közelítés során el is párolog.

A SOHO LASCO (Large Angular and Spectrometric Coronograph) nevű detekora révén felfedezett, jubileumi üstökös (a linkre kattintva animáció is megtekinthető az égitest mozgásáról) (NASA/ESA)

A SOHO összességében is a legsikeresebb üstökösmegfigyelő programnak számít. Segítségével alapvető információkhoz jutottunk a napsúroló kométák tulajdonságairól és az üstökösök megsemmisülésének folyamatáról.

NASA SOHO oldala