Végső visszaszámlálás

Pontosan egy hónap múlva, november 28-án 19 óra 35 perckor éri el napközelségét a nagy reményekkel várt ISON-üstökös.

Talán nincs is olyan olvasónk, aki ne hallott volna az ISON-üstökös kanosszajárásáról, hiszen az elmúlt hetekben a legolvasottabb cikkeink róla szóltak. Fényes lesz? Halvány lesz? Nem is lesz semmi! Ezek a kérdések és kijelentések váltogatták egymást. Pontosat most sem tudunk mondani, ám a mai napon célegyenesbe fordul a több mint egy éve, tavaly szeptemberben indult történet. Egy hónap múlva minden kiderül, ha az üstökös néhány kilométer átmérőjű szilárd magja egyben eléri november 28-ai napközelségét, akkor esélyünk lehet rá, hogy december első felében az évszázad egyik leglátványosabb üstököse tündököl majd egünkön.

20131027-ison-1680b

Reményeink szerint az ISON látványa hasonlítani fog az 1680-ban megfigyelt, rendkívül látványos üstököséhez, amely napközelsége idején a nappali égen is megfigyelhető volt, az ezt követő hetekben pedig a fél eget átívelő csóvát növesztett.

Hogy elviselhetőbbé tegyük a várakozást, elindítunk egy cikksorozatot, amelyben reményeink szerint minden nap írunk valami érdekességet, újdonságot az üstökösről. Vállalkozásunk első részében megpróbálunk helyzetjelentést adni az üstökösről, ami nem is könnyű feladat, mert a napokban pont arrafelé jár a fényes Hold, így nem lehet pontosan megbecsülni az égitest vizuális fényességét. Fotók persze készülnek, a digitális gépeket nem zavarja annyira a holdfény, de ezek nagyon változó minőségűek. Az azonos észlelők által azonos távcsővel készült felvételeken jól látható, hogy az elmúlt két hétben fényesedett és növekedett az üstökös, bár nem olyan mértékben, mint azt korábban várták. Ez azonban nem olyan nagy probléma, a kométák magja rendkívül változatos, sokféle anyagösszetételű lehet, így nagyon eltérő módon növekszik a gáz- és porkibocsátásuk, ahogy a Nap felé közelednek.

20131027-ison-fenyesedes

Mike Broussard felvételpárja október 15-én és 25-én mutatja a fényesedő és növekedő ISON-üstököst (spaceweather.com)

A C/2012 S1 (ISON)-üstökös jelenleg a hajnali égen, a Leo csillagkép déli részén látható, nem messze a Khí Leonis nevű, szabad szemmel halványan látható csillagtól. Hajnali fél kettő körül kel, de csak a 4 óra után emelkedik elég magasra, hogy jól észlelhető legyen. Sajnos a csökkenő fázisú, de fényes Hold csak november 1-jén engedi majd először, hogy igazán sötét égen láthassuk. Ekkor minden bizonnyal már egy nagyobb binokulárral is észlelhető lesz, de ehhez pontosan ismerni kell a helyét. Délkelet felé halad egünkön, október 28-án este már csak 1,07 CsE-re jár a Naptól, majdnem olyan közel van hozzá, mint mi a Földdel. Nagyjából 150 millió km-t kell megtennie a következő egy hónapban, hogy elérje 0,0124 CsE-s napközelpontját. Tőlünk még meglehetősen messze, 1,3 CsE-re jár, de napról napra közeledik. Legkisebb távolságát december 26-án éri el, ekkor 0,429 CsE-re, azaz 64,2 millió km-re lesz bolygónktól. Hogy merre látszik majd egünkön, amíg megteszi ezeket a hatalmas távolságokat, arról holnap lesz szó.

20131027-ison-terkep

Az üstökös útja a Leo csillagképben október 29-én hajnali 4 óra (ide jelöltük be az üstököst) és november 1-jén hajnali 4 óra között. A térkép jobb oldalán a Mars jelölése, felül a Leo két ismert galaxiscsoportja és egyik főcsillaga is látható. Az ábrázolt terület nagysága 13×13 fok.