Pillantás a jövőbe: egymásba gabalyodó galaxisok a Hubble képén

A Hubble Űrtávcső (HST) egy friss felvétele azt mutatja meg, hogy néz ki két galaxis összeolvadása. Ez a hatalmas kozmikus csomó az NGC 2623, amelynek jelenleg látható képe egy pillanatfelvétel kettő egykori, feltehetőleg spirálgalaxis összeütközéséről. Az extragalaktikus kataklizma eredményeképpen évmilliárdok múlva egy nagyobb elliptikus galaxis jön majd létre. A tőlünk kb. 250 millió fényév távolságra található objektum 13 magnitúdós, azaz akár közepes átmérőjű (15-20 cm-es) amatőrtávcsövekkel is megpillantható, mint egy halvány folt a Rák csillagképben.

Az NGC 2623. Forrás: www.spacetelescope.org.

Az NGC 2623 szokatlan alakját a két egykor különálló galaxis ütközése és eltávolodása, majd az azt követő ismételt ütközés és egyesülés eredményeképpen nyerte el. A kék szín az aktív csillagkeletkezésről árulkodik, fiatal, nagy tömegű és igen forró kék óriások formájában. Legtöbbjük halmazokba tömörül, amikből több mint 170-et ismerünk ebben a galaxisban. Ezek a csillagok a körülöttük lévő gázfelhőket is világításra gerjesztik, jól megfigyelhetőek úgy a központi régióban, mint az árapály-csóvák mentén, melyek több mint 50 ezer fényévre kinyúlnak a központi vidékből.

Az NGC 2623 az összeolvadás egy késői szakaszában van(1). Előbb-utóbb majd a Tejút is az NGC 2623 sorsára jut, amikor 3–4 milliárd év múlva összeütközünk legközelebbi szomszédunkkal, az M31 (Andromeda) galaxissal.

A legutóbbi 2009-ben készült felvételhez képest ez az új verzió már nem csak optikai, de keskenysávú közeli infravörös adatokat is tartalmaz(2), amelyek a galaxis még több jellemzőjét tárják fel a kutatók előtt.

Jegyzetek:

[1] Galaxisütközés szimulációja szintén HST megfigyelések tükrében: ITT.

[2] Részben infravörös tartományban is működő detektorok – Wide Field Camera 3 & Advanced Camera for Surveys

[3] A felvétel eredeti méretben: ITT.