Szinkronban a VLT távcsőhálózat: az ESPRESSO „16 méteres” távcsöve

Első alkalommal használta ki az ESPRESSO1 a VLT2 távcsőhálózat maximális kapacitását. A 4 db 8,2 méteres átmérőjű távcső kombinált fénygyűjtő felülete egy 16 m-es gigantikus tükröt szimulál (azaz nagyobbat, mint bármely ma létező egyedi távcső).

A VLT négy egységének együttes használatával az ESPRESSO műszer fénygyűjtőképesség szempontjából a legnagyobb távcső a világon. Fantáziarajz. Forrás: ESO/L. Calçada

2017 végén beszámoltunk az ESPRESSO-ról, ami a korábbi műszerekhez képest akár két nagyságrenddel pontosabb radiálissebesség-mérések elkészítésére is képes lehet3. Ezeket a méréseket többek között kettős rendszerek, például kettőscsillagok vizsgálatára is használhatjuk, de egy ilyen rendszerben az egyik komponens exobolygó is lehet. Mivel a bolygók sokkal kisebb tömegűek, mint a csillagok, így azok vizsgálatához sokkal érzékenyebb műszereket kell használni. Ezeket a kutatásokat emeli teljesen új szintre az ESPRESSO spektrográf.

A világ legjobb autóversenyzője sem ér sokat, ha egy Trabant van alatta. A spektroszkópiai mérések során azt (az egyébként sem túl sok) fényt, amelyet összegyűjtünk egy csillagról még színeire is kell bontanunk, ezért erre a célra jellemzően hosszú expozíciós időket és nagy méretű távcsöveket használunk. Nem véletlen, hogy az ESPRESSO a VLT volánja mögött ül, amely a világ 4 legnagyobb egységes felületű4 távcsövét képezi. Az elképesztően pontos, cm/s pontosságú5 mérések elkészítéséhez adott esetben azonban még az is kevésnek bizonyulhat, ha csak egyet használunk közülük.

Az esemény történelmi jelentőségét Gaspare Lo Curto, az Európai Déli Obszervatórium (ESO) csillagásza magyarázta – „Az ESO megvalósította az álmot, amely a VLT 80-as évekbeli születésekor fogalmazódott meg: egyetlen műszerben összpontosítani a Cerro Paranal6 mind a 4 távcsövének fényét.”

Az ESPRESSO tudományos célja (a kis tömegű bolygók felfedezése és tanulmányozása mellett) kideríteni, hogy a természet fizikai állandói vajon változtak-e az Univerzum fiatal kora óta? Ehhez távoli és nagyon halvány kvazárok megfigyelésére van szükség, amire pedig csak a 4 távcső együttes használata alkalmas. A különböző tükrökből és lencsékből álló rendszernek a fényt a távcsövektől 69 m-re lévő helyre kell eljuttatnia. Az összetett optikai rendszernek köszönhetően az ESPRESSO kombinálva és egyénileg is használhatja a távcsöveket.

Xavier Barcons, az ESO vezérigazgatója szerint „az ESPRESSO használatával belekóstolhatunk a következő generációs távcsövek, így a néhány év múlva elkészülő ELT7 használatába.” Addig is türelmetlenül várjuk az új tudományos felfedezéseket.

Forrás: eso.org

[1] ESPRESSO: Echelle SPectrograph for Rocky Exoplanet and Stable Spectroscopic Observations – Chile, Paranal Obszervatórium.

[2] VLT: Very Large Telescope.

[3] A radiálissebesség-mérésekről rövid összefoglalást előző cikkünkben olvashatnak.

[4] A világ legnagyobb tükörátmérőjű optikai távcsöve a GranTeCan mintegy 2 m-rel nagyobb, azonban ennek a berendezésnek a tükre 36 db hatszögletű szegmensből épül fel.

[5] Körülbelül egy sietős éticsiga sebessége.

[6] Hegy Chile északi részén, az Atacama-sivatagban. Itt találhatók a VLT távcsövek.

[7] ELT: Extremly Large Telescope – megépülésekor a világ legnagyobb tükrű optikai távcsöve lesz, ~40 méteres átmérővel.