Megkezdődik a 30 méteres TMT építése Hawaiin

A július 15-ei héten megkezdődhetnek a Harmincméteres Távcső (TMT) építési munkálatai a hawaii-i Mauna Keán. David Ige, Hawaii kormányzója és a Thirty Meter Telescope International Observatory (Harmincméteres Távcső Nemzetközi Obszervatórium, TIO) július 10-én jelentette be, hogy a helyiek tiltakozása miatt majdhogynem meghiúsult projekt végre zöld utat kapott, és megvalósulhat.

„Ahogy az építkezés megkezdődik, én továbbra is elkötelezetten szem előtt tartok minden nézőpontot, és igyekszem olyan fontos változásokat elérni, amelyek továbbra is hozzájárulnak a kultúra és a tudomány együttes létezéséhez a Mauna Keán.” – nyilatkozta David Ige.

A Harmincméteres Távcső (TMT) és a Mauna Kea (Forrás: TMT)

Az óriásteleszkóp tervei 2009-ben készültek el, de a hawaii őslakosok a Mauna Kea kulturális és vallási szerepére hivatkozva olyan tiltakozási hullámot indítottak el, hogy az építkezés máig nem kezdődött meg. A Mauna Kea csúcsán jelenleg 13 távcsőkupola áll, kihasználva a 4205 méteres hegység nyújtotta tiszta égboltot. A hawaii tiltakozókat aggasztja, hogy egy másik, ráadásul gigászi méretű távcső ellehetetlenítené az alvó vulkán szent helyeit, és a környezet károsítása miatt is aggódnak. A tiltakozások ellenére a hawaii lakosság nagy része támogatja a távcső megépítését.

Tüntetők tiltakoznak a Harminc Méteres Távcső megépítése ellen a honolului IAU-találkozón. (Forrás: Babak A. Tafreshi)

A most megkötött egyezség alapján 2033-ra három már álló teleszkópot le kell bontani, és a projektnek számos környezetvédelmi feltételnek kell megfelelnie.

„Hawaii különleges hely, és már régóta úttörője és támogatója a csillagászat és a navigáció művészetének és tudományának. Mélyen elkötelezettek vagyunk a tudomány és a kultúra integrálása iránt Mauna Keán és Hawaiin, ahogy az oktatási lehetőségek és a helyi gazdaság fejlesztése iránt is. Megértjük azokat, akik nem értenek egyet a projekttel, és respektáljuk a véleményüket. Végül, hálásak vagyunk azoknak a lakosoknak, akik a barátaink és támogatóink voltak ezen az utazáson. Köszönjük a projekt partnereinek is, hogy elkötelezettek a hawaii Harmincméteres Távcső megépítése iránt.” – mondta Hery Yang, a Harmincméteres Távcső Nemzetközi Obszervatórium igazgatótanácsának elnöke.

A 30 méteres TMT távcső a Hawaii Egyetem (UH) által kezelt területeken, a Föld- és Természeti Erőforrások Tanácsa (BLNR) hatáskörébe tartozó természetvédelmi körzetben, a Mauna Keán fog felépülni. Az állami Föld- és Természeti Erőforrások Hivatala (DLNR) 2019. június 19-én tájékoztatta a Hawaii Egyetemet a TMT projekt elfogadásáról. Az engedélyt azután adták ki, hogy meggyőződtek az építkezés előtt a feltételek és a kockázatcsökkentő intézkedések meglétéről.

A Harmincméteres Távcső Nemzetközi Obszervatórium (TIO) nonprofit szervezetet 2014 májusában alapították azzal a céllal, hogy gondoskodjon a Harmincméteres Távcső megépítéséről és működéséről. A TIO tagjai: a Caltech, a Kaliforniai Egyetem, a Japán Nemzeti Természettudományi Intézet, a Kínai Tudományos Akadémia Nemzeti Csillagászati Obszervatóriumai, India Tudományos és Technológiai Minisztériuma és a kanadai Nemzeti Kutatási Tanács. A Csillagászati Kutatások Egyetemi Szövetsége (AURA) a TIO társult tagja, a projekthez pedig a Gordon & Betty Moore Alapítvány nyújtott jelentős finanszírozást.

Források: governor.hawaii.gov, Sky & Telescope