Amatőrök fedeztek fel egy közeli kettős barna törpét

A ,,Citizen science” program résztvevői fedeztek fel egy barna törpékből álló párost. A felfedezés, amelyről a The Astronomical Journal-ban számolt be Jackie Faherty (American Museum of Natural History) és kutatócsoportja, megmutatja, hogy a nagyon kis tömegű, egymástól nagyon messze keringő barna törpékből álló rendszerek (amelyek kialakulását még mindig sok kérdés övezi) hosszú távon stabilak lehetnek.

,,Alapvetően azt gondolnánk, hogy az egymástól milliárd kilométerekre keringő barna törpék egy idő után elszakadnak egymástól a galaxisban keringve. Ennek ellenére találtunk most egy olyan párost, amelynek tagjai hosszú idő után még mindig együtt vannak” – mondta Faherty, aki egyben a felfedezéshez vezető Backyard Worlds: Planet 9 elnevezésű „Citizen science” projekt társalapítója.

A Backyard Worlds: Planet 9 projekt 2017 februárja óta mindenki számára elérhető. Tudományos célja feltérképezni a Nap kozmikus környezetét (beleértve a Naprendszert is, a célok közt szerepel a projektnek nevet adó kilencedik bolygó keresése is) középinfravörös tartományban, olyan égitestek után kutatva, amiket az előző égboltfelmérések nem találtak meg. A projekt résztvevőinek a NASA WISE (Wide Field Infrared Survey Explorer) űreszközével egymás után kb. 4,5 évvel ugyanarról az égterületről készült képeit kell átnézniük változásokat keresve. Ha egy égitest elég közel van a Földhöz, ennyi idő elegendő ahhoz, hogy a két kép készítése között elmozduljon a háttércsillagokhoz képest. Amikor a projekt valamelyik önkéntese változást fedez fel a két kép között, értesíti a projektet futtató kutatócsoportot. Eddig több mint 50 ezer önkéntes nézett át a projektben több mint négymillió felvételt.

2018 júniusában a projekt három résztvevője, Sam Goodman, Dan Caselden, és Guillaume Colin két halvány, azonos mértékben elmozduló égitestet vett észre a felvételeken, majd értesítették a Backyard Worlds tudományos stábját.

Az égitestekről halványságuk és nagy sajátmozgásuk miatt azt feltételezték, hogy barna törpék. A barna törpék gyakori égitestek a Tejútrendszerben. Tömegük nem elegendő, hogy hosszú távon magfúziót tudjanak fenntartani, viszont elég melegek ahhoz, hogy túlragyogják a többi égitestet az infravörös tartományban. Habár a csillagból és barna törpéből álló párok gyakorinak számítanak, kizárólag barna törpékből álló rendszereket csak ritkán találnak.

Kettős barna törperendszer művészi ábrázolása (forrás: hubblesite.org)

Faherty kutatócsoportja 2018 decemberében a chilei Baade Magellan teleszkóp FIRE spektrográfjával meghatározta, hogy a halványabb égitest az egyik leghidegebb osztályba tartozó T8, míg a másik objektum egy szintén hidegnek számító L1 osztályú barna törpe. Az L1 osztályú törpére korábban az ESA Gaia űrtávcsöve 78 fényéves távolságot állapított meg.

A kutatók a Gaia-féle távolságadatot felhasználva meghatározták a barna törpék abszolút fényességét és becslést adtak a tömegükre. A T8-as objektum kb. 34, az L1-es kb. 72 jupitertömegű. Távolságuk egymástól 341 csillagászati egység. A rendszer korát néhány milliárd évre becsülik.

,,Bár ismerünk néhány ilyen párost, hasonló tömeggel és egymástól való távolsággal, de ennyire időset nem ismerünk. Ez felveti a kérdést, hogy hogyan és miért tudott ennyi ideig túlélni egy ilyen páros”, mondta Marc Kuchner csillagász, a NASA Science Mission Directorate (SMD) citizen science programokkal foglalkozó munkatársa.

,,Ez a citizen science programok hatékonyságának kiváló példája”, mondta Faherty. ,,Még mindig próbáljuk megfejteni a barna törpék kialakulásának részleteit, és ez a rendszer egy merész példa, hogy mennyi mindent túl lehet élni a Tejútrendszerben.”

Forrás: phys.org. A felfedezést ismertető szakcikk itt, a Backyard Worlds: Planet 9 projekt pedig itt érhető el.