Meteor a Mars egén

A Gusev-kráterben landolt Spirit rover 2004. március 7-én egy vékony fénycsíkot örökített meg a Mars éjszakai egén. Akkor a szakemberek még úgy gondolták, a járműnek az 1970-es évek óta a bolygó körül keringő Viking-2 keringő egységét sikerült megörökítenie. Azóta a haladási irány és a fénymenet újabb vizsgálatai rámutattak: feltehetőleg nem egy űrszondát csípett el a berendezés.

Meteor a Mars egén, ahogy a Spirit panorámakamerája látta (NASA, JPL, Cornell University nyomán)

A fénycsík valószínűleg egy meteor nyoma, amelynek pályáját durva közelítéssel Franck Selsis (Centre de Recherche Astronomique de Lyon) számította ki. Eredményei alapján elklépzelhető, hogy a Wiseman-Skiff üstököshöz tartozó részecske váltotta ki a jelenséget. A megfigyelés idején a radiáns kb. 14 fokkal volt a horizont felett a Cepheus csillagkép irányában. A meteorikus részecskét szülő égitest kiléte azonban egyelőre elég bizonytalan. A Marson a meteorok a ritkább légkör miatt alacsonyabban villannak fel – azaz kevesebb hullócsillag tűnik fel a zenit környékén és több a látóhatárhoz közel. A kérdéses meteor a Spirittől 200-300 km távol villanhatott fel.