• csillagaszat.hu
    csillagászat.hu
    Csillagászati hírportál
    bdsm forum

04 – Kölcsönható galaxisok

A galaxisok közötti irdatlan távolság alapján sokáig úgy véltük, hogy ezek a hatalmas csillagvárosok magányos "szigetuniverzumok", amelyek jelenleg megfigyelhető alakját a keletkezésükkor fennálló kezdeti feltételek és belső fizikai folyamatok határozzák meg. Ám a nagytávcsöves, fotografikus égboltfelmérések képein egyre több ütköző, kölcsönható, vagy torz alakú (pekuliáris) galaxist fedeztek fel. Hamar bizonyossá vált, hogy a galaxisok életében, fejlődésében az egymással való kölcsönhatásoknak igen fontos szerepe van.

Az ütközések, vagy gravitációs kölcsönhatások során a nagytömegű galaxisok mintegy "felfalják" a túl közel kerülő, kisebb társaikat. Az ütközések során összetorlódó csillagközi anyagban rövid idő alatt hatalmas számban keletkeznek nagytömegű, forró, kék csillagok. Ezek az aktív csillagbölcsők fényes, kék foltokként figyelhetőek meg a képeken.

Ezek a kölcsönhatási folyamatok a galaxisok hatalmas méretei miatt emberi mértékkel nézve meglehetősen lassan, több százezer – millió éves időskálán zajlanak, de számítógépes szimulációk segítségével milliószorosra gyorsítva figyelhetjük meg ezen jelenségeket.

Egy kölcsönható galaxispár, az Örvény-köd

Egy szoros, kölcsönható galaxiscsoport, a Stephan Quintett részlete

Kölcsönható galaxisok

{mp4remote}http://tudasbazis.csillagaszat.hu/files/images/tudastar-videok/extragalaktikus/collision-vl-m31-dubinski.mp4{/mp4remote}

A galaxisütközés számítógépes szimulációja

{mp4remote}http://tudasbazis.csillagaszat.hu/files/images/tudastar-videok/extragalaktikus/cluster.mp4{/mp4remote}

Galaxisok kölcsönhatása és ütközése egy sűrű galaxishalmaz belsejében

Ez a bejegyzés Extragalaktikus csillagászat kategóriában van. Link könyvjelzője.
    • Magyarország megújul