A Mairan-kráter és vidéke

A Mairan-kráter a Sinus Iridum szomszédságában húzódó felföld egyik látványos, 40 km átmérőjű krátere, szűkebb-tágabb környezetében megannyi holdbéli látványossággal.

Kocsis Antal, Balatonfűzfő

A felvétel a Balaton Csillagvizsgálóban készült. A képen látható alakzatok: Mons Gruithuisen-gamma, delta, Sharp, Mare Imbrium, Prom. Heraclides, Sinus Iridum, Montes Jura, Bianchini, Rima Mairan, Mairan, Louville, Rima Sharp, sinus Roris, Mairan T salakkúp, Mons Rümker, Foucault, Harpalus, Mare Frigoris, Bouger, Horrebow, Robinson, South, J. Herschel, Babbage, Anaximander, Carpenter, dóm kb. -53 fok W, +50,5 fok N. A Rükl-féle Holdatlaszban a 10, 9, 8, 2, 1 térképlapokon szereplő névvel ellátott kráterek.

Jól látható a felvételen az éppen terminátoron lévő Mons Rümker dómkomplexum és érdekes megvilágítása, részletei. Szintén jól látható a felvételen a Mairan T elnevezésű vulkáni salakkúp. A képen a nemrégiben a Földre kőzetmintákat hozó Chang’e-5 kínai holdszonda leszállóhelyét is jelöltük.

A fotó 2014. március 13-án készült, 304/3048-as Schmidt–Cassegrain-távcsővel és DMK41 AU02.AS kamera. A Mairan-krátert Jean-Jacques d’Ortous de Mairan francia csillagászról nevezték el. Róla és magáról a kráterről a Meteor csillagászati évkönyv 2021. évi kötetében olvashatunk részletesebben.