Alvó módba került a Kepler-űrtávcső

Leromlott a NASA Kepler-űrteleszkópjának precíz irányíthatósága a legutóbbi adatok alapján. A Kepler kutatócsoport stabil, üzemanyagot nem igénylő alvó módba tette az űreszközt, hogy a legutóbbi megfigyelési kampány során összegyűjtött jó minőségű méréseket megőrizzék.

Az október 10-én kezdődő Deep Space Network nevet viselő távcsőidő alatt a Kepler csapata felébreszti az űreszközt és úgy irányítja, hogy hatalmas antennája a Föld felé mutasson és haza tudja küldeni a mérési adatokat. Mivel nem tudni, mennyi üzemanyag maradt még, nem garantált, hogy a NASA képes lesz letölteni az összeset. Arra viszont számítanak, hogy hamarosan ki fog fogyni, ezért igyekeznek minél több mérést végezni, amíg az űrteleszkóp működőképes. Ha sikeres lesz a küldés, akkor a Kepler irányítócsapata a maradék üzemanyaggal megkísérli elindítani a következő mérési kampányt.

A legutóbbi megfigyelési kör, a Campaign 19 augusztus 29-én kezdődött, miután az űrteleszkóp konfigurációit a tolóerőben bekövetkezett változásoknak megfelelően módosították. Az ezt követő 27 napon keresztül a Kepler több mint 30000 csillagot és galaxist figyelt meg a Vízöntő csillagképben. Közöttük volt több tucat ismert és feltételezett exobolygórendszer is – például a jól ismert TRAPPIST-1 rendszer 7 földméretű bolygójával.

Amíg a Kepler mérnökei azon dolgoznak, hogy az eszközön tárolt adatokat megőrizzék, a már visszaküldött adatokkal továbbra is számos kutatás zajlik. 2009 márciusi indulása óta több mint 2600 bolygót azonosított a Naprendszeren kívül. Egy friss eredmény a Wolf 503b jelű közeli, fényes csillag körül keringő szuperföld. A Kepler által felfedezett bolygók közül a leggyakoribb mérettartomány a Földtől kétszer nagyobb szuperföldeké – amilyenhez hasonlót érdekes módon a mi Naprendszerünk nem tartalmaz. Mivel a Wolf 503b közeli és fényes csillag körül kering, különösen jó célpont további megfigyelések számára más teleszkópokkal is.

A cikk forrása itt elérhető.