A Coma galaxishalmaz a Hubble fotóin

A HST legutóbb közzétett képein a Coma galaxishalmaz tárul fel fantasztikus részletességgel. Az egész halmaz több ezer galaxist tartalmaz mintegy 20 millió fényév átmérőjű térrészben, tőlünk kb. 300 millió fényévre. A halmaz nevét a Coma Berenices (Bereniké haja) csillagképről kapta, amiben közepes méretű távcsövekkel amatőrcsillagászok is felkereshetik a halmaz legfényesebb tagjait. A Tejútrendszer északi pólusához közeli irányban messzire ellátunk az Univerzumban, mivel errefelé minimális mennyiségű por és gáz található Tejútrendszerünkön belül.

A Coma-halmaz részletképén csillagvárosok ezrei között barangolhatunk az intergalaktikus térben. A képen a Hubble-féle galaxistípusok mindegyike megtalálható, kezdve a jellegtelen elliptikus galaxisoktól a lencsegalaxisokon át egészen a változatos megjelenésű spirálgalaxisokig. A nagyfelbontású változat a fenti képre klikkentve tekinthető meg.

A halmaz közepén lévő galaxisok legtöbbje elliptikus. Ezek a jellegtelen csillagvárosok a képen aranybarna színűek és túlnyomó részt öreg csillagokat tartalmaznak. Mind a törpe, mind az óriás elliptikus galaxisok nagy számban fordulnak elő a Coma-halmazban.

A halmaz közepétől kifelé számos spirálgalaxis található, melyek nagy mennyiségű hideg gázt tartalmaznak, benne folyamatosan születő új csillagokkal. A képeken kékesfehér színű galaxisok jellegzetes spirálkarokat, porsávokat és egyedi korongszerkezetet mutatnak.

A előző kép bal felső sarkában található fényes, kék galaxis közelről, melyen vörösesbarna spirálkarok fedezhetők fel a fehérebb galaxiskoronghoz képest, múltbéli kölcsönhatásra utalva.

Különféle típusú és alakú galaxisok.

Egy lencsegalaxis számos háttérgalaxissal.

A most közzétett képek egy közeli, galaxisokban gazdag halmazokat felmérő program során készültek. A kutatás célja a galaxisok kialakulásának és fejlődésének a tanulmányozása, különös tekintettel az intergalaktikus környezet hatásaira a fejlődési folyamatokban.

Forrás: STScI-2008-24