Egy új kutatás szerint sokkal hamarabb elérhetik a felnőttkort az óriásbolygók, mint korábban hittük

Egy nemzetközi kutatócsoport megmérte a 20 millió éves V1298 Tauri óriásbolygóinak tömegét. Ilyen fiatal óriásbolygók tömegét még nem határozták meg korábban, és ez az első bizonyíték arra, hogy az óriásbolygók már nagyon fiatalon elérhetik végső méretüket.

Az Alejandro Suárez Mascareño (IAC) vezette kutatócsoport egy fiatal, a Naphoz hasonló csillag, a V1298 Tauri két óriásbolygójának tömegét vizsgálta. A bolygókat 2019-ben fedezték fel a NASA Kepler-űrtávcsövével. Mindkét planéta kicsit nagyobb mint a Jupiter. A V1298 Tau b keringési ideje 24, a V1298 Tau e keringési ideje pedig 40 és 120 nap között van.

Művészi illusztráció a V1298 Tau rendszerről. (Forrás: Gabriel Pérez Díaz, SMM (IAC))

„A nagyon fiatal bolygók jellemzőinek meghatározása rendkívül nehéz. A szülőcsillagok nagyon aktívak, és egészen a közelmúltig még az is elképzelhetetlen volt, hogy megpróbáljuk.” – mondja Alejandro Suárez Mascareño. „Kizárólag az űrtávcsövekkel végzett észleléseknek, a földi teleszkópok intenzív radiális sebesség mérés-kampányainak és a legfejlettebb elemzési módszereknek köszönhetően láthatjuk, hogy mi történik a bolygórendszerek kialakulásának ilyen korai szakaszában.” – tette hozzá. Az új mérések során a kutatók képesek voltak a bolygók által adott jelet elkülöníteni a csillag jelétől, ami majdnem tízszer erősebb.

Az eredmények alapján úgy látszik, hogy a V1298 Tau b és e bolygók tömege és sugara nagyon hasonló a Naprendszer és más, a Naprendszeren kívüli, idősebb rendszerek óriásbolygóihoz. Most először határozták meg ilyen fiatal óriásbolygók adatait, és az eredmények segítségével felülvizsgálhatjuk a bolygórendszerek kialakulásával kapcsolatos elméleteinket. „Az elméleti modellek sok éven át azt állították, hogy az óriásbolygók nagyobb méretű égitestként kezdik életüket, majd több százmillió vagy akár milliárd év alatt húzódnak össze.” – magyarázza a tanulmány társszerzője, Víctor J. Sánchez Béjar (IAC). „Most már tudjuk, hogy valójában nagyon hamar képesek elérni azt a méretet, amit a Naprendszer egyes bolygói.”

A V1298 Tau bolygóinak megfigyelt (fent) és várt (lent) összehúzódási ideje. (Forrás: Gabriel Pérez Díaz, SMM)

A fiatal rendszerek tanulmányozása segíthet többet megtudnunk arról, hogy mi történt a Naprendszer gyerekkorában. „Még mindig nem tudjuk, hogy a V1298 Tauri esete átlagos, és ez a fejlődési minta érvényes a legtöbb bolygóra, vagy csupán egy kivétellel van dolgunk. Ha ez egy átlagos forgatókönyv, akkor a Jupiterhez és a Szaturnuszhoz hasonló bolygók nagyon más módon alakulhattak ki, mint eddig gondoltuk.” – magyarázza Nicolas Lodieu (IAC), a tanulmány társszerzője. A kutatás eredményei segítenek megalapozottabb elméletet kidolgozni a Naprendszerhez hasonló bolygórendszerek korai kialakulásáról.

A kutatás eredményeit a Nature Astronomy folyóirat tette közzé.

Forrás: ScienceDaily