Óriási fler

A GALEX (Galaxy Evolution Explorer) űrobszervatórium 2003 óta vizsgálja az égboltot az ultraibolya tartományban, elsősorban távoli galaxisokat tanulmányozva, a születésük utáni heves időszak megértése céljából. 2004. április 24-én a GJ 3685A jelű vörös törpénél egy igen erős felfénylést rögzített. Az objektum ultraibolya sugárzása a korábban jellemző értéknek közel 10 ezerszeresére emelkedett. A jelenséget egy hatalmas, a Napnál megfigyelt legnagyobb flereknél mintegy milliószor is energikusabb kitörés hozhatta létre. Ez volt a csillagoknál eddig észlelt ultraibolya felfénylések közül a legnagyobb.

A GJ 3685A ultraibolya kitöréséről készített felvételek (NASA/JPL_Caltech)

A GALEX az eredetileg vártnál sokkal gyakrabban rögzít átmeneti felfényléseket, eddig 84 ilyet detektált flercsillagoknál, kettősöknél és törpenóváknál az ultraibolya tartományban, emellett gyakran figyel meg a látómezőjén áthaladó űrszemét darabok nyomait is. A műszer sajátossága, hogy rendkívül jó, közel ezred másodperces időfelbontásra képes, így pontosan lehet rekonstruálni az ehhez hasonló kitörések lezajlását.

Forrás: Caltech PR 2005/03