Szupergyors részecskesugarak a Hubble felvételén

A HH111 jelű Herbig-Haro objektum a Hubble-űrtávcső felvételén. Forrás: ESA/Hubble & NASA, B. Nisini

A lenyűgöző felvételen egy viszonylag ritka csillagászati jelenség látható: úgynevezett Herbig-Haro objektum, amely csak különleges feltételek mellett alakul ki. A kép a HH111 jelű objektumról készült a Hubble-űrtávcső Wide Field Camera 3 műszerével.

Az újonnan kialakuló csillagok sokszor nagyon aktívak, egyes esetekben igen vékony, ionizált gáznyalábokat is kibocsátanak magukból – a gáz olyan forró, hogy a benne lévő molekulák és atomok elveszítették az elektronjaikat, emiatt a gáz erősen töltött. Az ionizált gáznyalábok másodpercenkénti több száz kilométeres sebességgel hatolnak be a fiatal csillagokat körülvevő gáz- és porfelhőkbe. Ezek a nagy energiájú ütközések hozzák létre a HH111-hez hasonló Herbig-Haro objektumokat.

A Hubble Wide Field Camera 3 műszere látható, ultraibolya, valamint infravörös hullámhosszon készít felvételeket. Ez azt jelenti, hogy az elektromágneses spektrumnak nem csak azokon a hullámhosszain végez vizsgálatokat, amelyek beleesnek az emberi szem által látható tartományba, de olyanokon is, amelyek vagy túl rövidek (ultraibolya) vagy túlságosan hosszúak (infravörös) az emberi szemnek.

A Herbig-Haro objektumok látható tartományban erős sugárzást bocsátanak ki, mégis nehéz őket megfigyelni, mert az őket körülvevő por és gáz elnyeli a látható fény nagy részét. Az, hogy a Wide Field Camera 3 képes infravörös tartományban is felvételeket készíteni, létfontosságú eszközzé teszi a Herbig-Haro objektumok vizsgálatában.