A rejtőzködő galaxismag

Az Európai Déli Obszervatórium (ESO) által működtetett Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) távcsőrendszer felvétele az NGC 5643 katalógusjelű galaxis központi vidékét ábrázolja. Ez a Seyfert-típusú galaxis tőlünk 55 millió fényévre, a Farkas csillagkép irányában látható. A Seyfert-galaxisok középpontja rendkívül fényes, az elméletek szerint az ott található szupernagy tömegű fekete lyuk által elnyelt anyagnak köszönhetően. A központot azonban vastag por- és galaxisközi anyagfelhők takarják el a tekintetünk elől. Így aztán nem könnyű a Seyfert-galaxisok aktív magjának a megfigyelése.

Az ALMA felvétele az NGC 5643 katalógusjelű Seyfert-galaxis központi vidékéről. Forrás: ESO/A. Alonso-Herrero et al.; ALMA (ESO/NAOJ/NRAO).
Az NGC 5643 ráadásul további nehézségeket is tartogat; nagy hajlásszögből tekintünk rá, ami tovább nehezíti a központi régió működésének megfigyelését. A csillagászok azonban az ALMA megfigyelései, valamint az ESO Nagyon Nagy Távcsövén (Very Large Telescope, VLT) működő Multi Unit Spectroscopic Explorer (MUSE) műszer korábbi adatai segítségével most tökéletes bepillantást nyerhettek az NGC 5643 magjába. A különleges felvételen még a magból a világűrbe kiáramló nagy energiájú ionizált gázsugarak is látszanak.
Ezek a lenyűgöző anyagkiáramlások a galaxis mindkét oldalán megfigyelhetőek. A kiáramlásokat az NGC 5643 magjában lévő szupernagy tömegű fekete lyuk körüli akkréciós korongról kidobódó anyagcsomók hozzák létre. Az ALMA és VLT mérési adatai együttesen azt mutatják, hogy a galaxis központi régiója két elkülönült összetevőből áll össze: egy vörös színnel ábrázolt spirálozó, forgó korongból, amit a szén-monoxid-tartalma által kimutatott hideg molekuláris gáz alkot, valamint a felvételen az ionizált oxigén- és hidrogéntartalma miatt láthatóvá váló, a magot körülvevő korongra merőleges irányban kiáramló gázokból (kék és narancs színben ábrázolva).