Színpompás égi tájkép

Az Európai Déli Csillagvizsgáló által közzétett új felvétel az RCW 38 jelű csillaghalmazt mutatja, ahogyan azt az ESO Chilében található VLT távcsőegyüttesén működő HAWK-I infravörös képalkotó rendszer látta. Az infravörös hullámhossz-tartományban érzékeny HAWK-I képes az RCW 38-hoz hasonló, por által részben takart csillaghalmazok vizsgálatára, semmi máshoz nem fogható látványt nyújtva a benne formálódó csillagokról. A halmaz több száz fiatal, forró, nagy tömegű csillagot tartalmaz, a távolsága pedig kb. 5500 fényév a Vela (Vitorla) csillagkép irányában.

Az ESO VLT távcsőegyüttesével végzett új megfigyelések teljes pompájában mutatják az RCW 38 katalógusjelű csillaghalmazt. A felvétel a HAWK-I kamera GRAAL adaptív optikai rendszerének tesztelése során készült. Rendkívüli részletességgel tárja elénk az RCW 38-at és a halmazt övező fényesen ragyogó gázfelhőket a fiatal csillaggyülekezet sziporkázó magját átszövő sötét porkacsokkal együtt. (ESO/K. Muzic)

Az RCW 38 központi része fényes, kékes területként azonosítható, amelyet számos nagyon fiatal csillag, illetve még a kialakulás állapotában lévő protocsillag népesít be. Az éppen csak megszületett csillagok intenzív sugárzása készteti ragyogó fénylésre a környező gázt. Ezzel éles kontrasztot alkotnak a kozmikus por területen átkígyózó áramai, amelyek a vörös és a narancssárga szelíden sötét árnyalataiban parázslanak. Éppen a kontraszt az, ami létrehozza a látványos képet – egy igazi égi műalkotást.

Az optikai hullámhosszakon a területről korábban készült felvételek feltűnően különböző képet mutatnak – sokkal kevesebb csillag látható rajtuk, mivel a por és a gáz akadályozza a szabad rálátást a halmazra. Az infravörös tartományban végzett megfigyelések azonban lehetővé teszik, hogy átnézhessünk a sugárzást az optikai tartományban blokkoló poron, és egészen a csillaghalmaz szívéig hatoljunk.

A HAWK-I a VLT 4. távcsőegységén (Yepun) működik, és a közeli infravörös tartományban érzékeny. Tudományos programja sokrétű, beletartozik például a közeli galaxisok vagy a nagy gázködök, de egyedi csillagok és exobolygók fényképezése is. A GRAAL adaptív optikai modul segíti a HAWK-I-t a látványos felvételek készítésében. A modul négy, égre szegeződő, mesterséges referenciacsillagokat létrehozó lézernyalábot használ a légkör zavaró hatásának csökkentését, és így a kép élességének növelését szolgáló technológiához.

A kép a HAWK-I és a GRAAL tudományos célokra való alkalmasságának tesztelését szolgáló észleléssorozat részeként készült. Ezek a tesztek szerves részét alkotják az új VLT-műszerek üzembe helyezési folyamatának: olyan jellemző tudományos megfigyelésekről van szó, amelyek ellenőrzik és egyben be is mutatják az új műszer képességeit.

Forrás: eso1823hu – Képrovat