Kétszer is robbanhatnak szupernóvaként a kozmikus neonfényt kibocsátó összeolvadt fehér törpék

Először figyelték meg röntgentartományon egy 2019-ben felfedezett különös csillagot. A meglepő tulajdonságokkal bíró objektum két fehér törpe összeolvadása során alakult ki. A fehér törpék a kozmikus ütközés közben nem semmisítették meg egymást, hanem új típusú, röntgentartományban fényesen világító égitestet hoztak létre.

Az IRAS 00500+6713 jelű, két fehér törpe összeolvadásából létrejött különleges csillag röntgenfelvétele. Zöld színnel látható a csillagködben leggyakoribb elem, a neon. (Forrás:
ESA/XMM-Newton, L. Oskinova/Univ. Potsdam, Germany)

Lidia Oskinova, a németországi University of Potsdam kutatója vezette csoport az ESA XMM-Newton röntgenteleszkópjával tanulmányozta a 2019-ben felfedezett, IRAS 00500+6713 jelű objektumot. Már a felfedezéskor kiderült, hogy az objektum körül hatalmas sebességű csillagszél mérhető, valamint túl fényes, és így túl nagy tömegű ahhoz, hogy átlagos fehér törpe legyen. Ekkor vetették fel, hogy a felfedezett égitest egy új típusú csillag, ami túlélte két fehér törpe összeolvadását.

Az IRAS 00500+6713 objektum egy körkörös csillagködből, és az ebbe ágyazódott központi csillagból áll. Az optikai spektrumát megvizsgálva látható, hogy forró, hidrogén és hélium nem található benne, valamint körülötte extrém gyors csillagszél fúj. Röntgentartományban a csillagköd és a központi csillag is látható, mindketten különálló erős röntgenforrások. A röntgenspektrumok szerint nagy mennyiségű neont, magnéziumot, szilíciumot és ként tartalmazó objektum az új mérések szerint is két fehér törpe, egy O-Ne és egy CO típusú fehér törpe összeolvadásából jött létre, feltehetően egy Iax típusú szupernóva-robbanás során. A robbanást túlélte az összeolvadt objektum nagyobbik része, amely jelenleg a Chandrasekhar-féle határtömeget meghaladó tömegű, speciális fehér törpének tekinthető.

Az XMM-Newton távcsővel végzett röntgenmérések az első spektroszkópiai mérések a csillagról, amelynek eredményei szerint új típusú röntgenforrással van dolgunk. A fenti felvételen a csillagködöt legnagyobb részben alkotó neon zöld színnel látható. Az IRAS 00500+6713-nak nem csak a múltja különleges, hanem a jövője is; kb. 10 ezer éven belül immáron másodszor is felrobban, várhatóan pekuliáris I-es típusú szupernóvaként, miközben a magja végül neutroncsillaggá omlik össze.