Megtalálták Botswana területén a június elején felrobbant meteorit darabkáit

A 2018. június 2-án felfedezett 2018 LA elnevezésű földközeli objektum néhány órával az első detektálása után az afrikai Botswana felett látványos tűzgömbként robbant fel. Egy nemzetközi kutató expedíció megtalálta a földre hullott meteoritdarabok egy részét.

Mint arról beszámoltunk az arizonai Catalina Égboltfelmérő Programhoz (Catalina Sky Survey, röv. CSS) tartozó Mount Lemmon 1,5 méteres teleszkóppal Richard Kowalski és munkatársai 2018. június 2-án egy földközeli kisbolygót (meteoroidot) fedeztek fel, amelyről nyomban kiderült, hogy már csak néhány óra választotta el a Földdel történő ütközéstől. A kis aszteroida be is lépett a Föld légkörébe, azonban szerencsére alig 2-3 méteres kőtömb volt, így bolygónk légköre megvédett minket. Mindössze látványos tűzgömböt figyeltek meg több helyről Afrika déli részén.

Az egyáltalán nem veszélytelen afrikai éjszakában nem árt figyelni a környezetet, így több videós és szabadszemes megfigyelés is történt a 2018 LA utolsó pillanatairól. Ezek segítettek behatárolni a meteorit hullási területét.

A 2018 LA tűzgömbjét több helyről is megfigyelték Dél-Afrikában Botswanától Namíbiai határáig. Az esetlegesen talajt érő meteoritdarabok valószínű helyét ellipszis határolja be (kép: Sky and Telescope online, 2018. június 4.).

A feladatot Peter Jenniskens, a NASA által támogatott SETI intézet (Kalifornia), Esko Lyytinen és Jarmo Moilanen, a Finn Tűzgömb-észlelő Hálózat (FFN) kutatói egymástól függetlenül végeztek el, majd az eredményeket összehasonlítva meghatározták, hogy hol érdemes kutatni. Erre botswanai, dél-afrikai, finn és amerikai kutatókból álló nemzetközi kutatóexpedíció indult. A kutatásba a Botswanai Nemzetközi Tudomány és Műszaki Egyetem (BIUST), a Botswanai Földtudományi Intézet (BGI), a Botswanai Egyetem Okawango Kutató Intézete (ORI), a Finn Tűzgömb-észlelő Hálózat (FFN), a Helsinki Egyetem, valamint a SETI Intézet (Kalifornia) kutatói és munkatársai kapcsolódtak be.

Az expedíció mellé fegyveres őrséget, vadőröket a Botswanai Vad- és Nemzeti Parkok Hivatala rendelt, akik biztosították a kutatás zavartalanságát, különös tekintettel a térségben élő és vadászó afrikai nagyvadakra, valamint az igen veszélyes mérgű kígyókra. Egyébként maguk a vadőrök és a rezervátum más szakemberei is részt vettek a meteoritok felkutatásában.

A botswanai Kalahári Vadrezervátumban Tomas Kohout (FFN és Helsinki Egyetem) a 2018 LA aszteroidától származó meteoritokat keres egy helyi fegyveres vadőr, Kegilwe Mogotsi (Botswanai Központi Kalahári Vadrezervátum) kíséretében (kép: Helsinki Egyetem tudományos híre, 2018. július 6.).

Három héttel a hullás után, 2018. június 23-án az expedíció meg is találta a 2018 LA aszteroida első darabját a kutatásra kijelölt területen.

A 2018 LA aszteroida egy darabja. A meteorit méretét egy mellé helyezett slusszkulcs érzékelteti (kép: Helsinki Egyetem híre, 2018. július 6.).
Egy másik darabka a 2018 LA maradványaiból (kép: SETI Intézet híre, 2018. július 6.).

Csoportkép a boldog meteoritvadászokról (kép: SETI Intézet híre, 2018. június 6.).

A 2018 LA immár a harmadik olyan kis égitest, amelyet a földi légkörbe való belépése előtt sikerült felfedezni: 2014. január 1-jén a 2014 AA lépett be a Föld légkörébe az Atlanti-óceán felett, 2008. október 7-én pedig a 2008 TC3 semmisült meg Észak-Szudán felett. Ennek földre hullott darabjaiból sokat meg is találtak a sivatagban. Egyébként a botswanai törvények szerint az ország területén talált meteoritok az ország, illetve a Botswanai Nemzeti Múzeum tulajdonát képezik, így a fellelt égi köveket nemzetközi kutatócsoport fogja majd részletesen tanulmányozni a Botswanai Földtudományi Intézet (BGI) koordinálásában.