Az ISON már jobban teljesít

Úgy látszik megérte az ISON halálhírét kelteni az elmúlt két napban, mert ez idő alatt két magnitúdót fényesedve a szabadszemes láthatóság közelébe fényesedett!

Ma hajnalban Cseh Viktor amatőrtársunk a következő leírást küldte levelezőlistánkra: „Tegnap még azon morfondíroztam, mi lesz vele, ma reggel pedig sikerült megtalálnom. A magja annyira fényes, hogy gyakorlatilag az LM legfeltűnőbb „csillaga” volt. Defókuszálásos módszerrel még a tőle délre lévő‘ 6,3 magnitúdós csillagnál is fényesebbnek tűnt. Többször „bejártam” a környéket, mert nem hittem el, hogy az üstököst látom, de hát a csillagoknak nincsen csóvája! Aztán arra gondoltam hogy pont egy csillag elé került, de csillag sincsen azon a helyen. A csóvája kb. 40′ hosszan volt látható, vékony, homogén kinyúlásként.” Napközben aztán már európai észlelők, később az amerikai kontinensen élők, majd távol-keleti amatőrök is megerősítették, hogy igen jelentős fényességnövekedés következett be az ISON-üstökösnél!

20131114-ison-emfinger

Brian Emfinger hajnali felvételén már egy egészen más üstököst látunk, mint pár nappal korábban. A kitörés rendkívül sok anyagot dobott az apró fejbe, amely szinte izzik a felvételen, így a korábbi, dorongra emlékeztető alakot felváltotta egy sokkal klasszikusabb forma.

A kitörés előjelei már egy nappal korábban is mutatkoztak, amikor európai csillagászok egy dél-amerikai távcsővel a mag fényességének 1 magnitúdós növekedését és az OH kibocsátás drasztikus emelkedését detektálták. Mára aztán egyértelművé vált a kitörés, a por- és gázkibocsátás egy nap alatt a nyolcszorosára emelkedett, a 6 magnitúdóra fényesedő, alig 2-3 ívperc átmérőjű kómát amerikai észlelőknek szabad szemmel is sikerült megpillantani. Eközben a friss felvételeken egy fantasztikus szerkezetű ioncsóva látható, amely a kitörés következtében alakult ki. A gázszálak úgy tekergőznek benne, mint a hajfonatok, nem véletlen, hogy régen hajascsillagnak is hívta a magyar népnyelv az üstökösöket.

20131114-ison-gonzalez

Juanjo González spanyol amatőrcsillagász ma hajnali felvétele az ISON-üstökös hajfonatairól.

Az ISON közeli jövője mindenképpen a további fényesedés, így mire szombat hajnalban remélhetőleg kiderül az ég hazánk egy része felett, már szabadszemes üstökösként üdvözölhetjük, bár a Hold a pirkadat kezdetén fog csak lenyugodni nyugaton. A pontosan két hét múlva esedékes napközelség elérésében még mindig nem vagyunk száz százalékig biztosak, de most örüljünk ennek a fantasztikus kitörésnek, és reménykedjünk abban, hogy nem egy utolsó fellángolásnak, hanem az üstökös végleges magához térésének vagyunk szemtanúi.

20131114-ison-hankey

Mike Hankey felhőkön keresztül készítette ezt a felvételt Kaliforniából, ám még így is gyönyörűen néz ki az új erőre kapó üstökös.