ISON, a népmesei hős

Drámai másfél nap áll mögöttünk, melynek során többször eltemettük, majd feltámasztottuk az üstököst, melynek maradványa még mindig látszik a képeken.

Nehéz jelzőket találni az elmúlt nap történéseire. A folyamatosan érkező információk szinte állandó elfoglaltságot adtak szerkesztőinknek, miközben portálunk több ezer fős facebook-közössége szinte egyként szurkolt az üstökösért, az üstökösnek. Ahogy az elmúlt egy évben, úgy az elmúlt egy napban sem úgy alakultak a dolgok, ahogy vártuk. A napközelség előtt pár órával az ISON előbb elvesztette csillagszerű magját, majd a fejét, aztán elhagyta a csóváját, végül a mag szűkebb környezetében sem látszott semmi, ám a hamvaiból feltámadó kométa mégis újra megjelent a napkutató szondák képein.

20131129-ison-c2a

A SOHO C2-es koronagráfja mögé bebújó, fejét teljesen elvesztő üstökös.

20131129-ison-c2b

Három órával a napközelséget követően egy furcsa, háromszög alakú felhő látszott az üstökös pályája mentén (balra fent).

Először azt mondták, ez csak egy törmelékfelhő, amely hamarosan eltűnik, de nem. A maradvány kezdett újra üstökössé formálódni, s bár csillagszerű magja nem tért vissza, komoly esély van rá, hogy egy vagy több, nagyobb méretű szilárd test megmaradt az üstökös magjából. Ezek mérete teljesen bizonytalan, így az üstökös jövője is teljességgel megjósolhatatlan. A SOHO C3-as koronagráfján holnap délutánig követhetjük, utána vélhetően pár napig nem lesz információnk állapotáról, mígnem a hét közepétől, végétől a Földről is látható lesz várható helye a hajnali égen.

20131129-ison-c3a

Az üstökös maradvány a Naptól északra november 29-én délután, 17:11-kor. A hamis mag továbbra is hiányzik belőle, ám a közeledő, és nagyjából felénk mutató maradvány napokig fényes maradhat.