Adjunk nevet a Szaturnusz új holdjainak!

Húsz új holdat fedeztek fel nemrég a Szaturnusz körül – ezzel 82-re emelkedett a gyűrűs bolygó kísérőinek száma. A Nemzetközi Csillagászati Unió most ötleteket vár az új holdak elnevezésére.

Scott Sheppard (Carnegie Institution for Science), David Jewitt (UCLA) és Jan Kleyna (University of Hawaii) csillagászok nemrég jelentették be, hogy húsz új holdat találtak a gyűrűs bolygó körül: így a Szaturnusz 82 holdja elorozta az első helyet a 79 holddal rendelkező Jupitertől.

A kutatócsoport a hawaii Mauna Keán álló Subaru-teleszkóppal fedezte fel a holdakat. Sheppard volt annak a kutatócsoportnak a vezetője, amely korábban 12 új holdat talált a Jupiter körül. A 6,5 méteres Magellan-Baade-teleszkóppal és a 4 méteres Blanco-teleszkóppal elért felfedezést tavaly jelentették be. Bár az új felfedezések önmagukban is izgalmasak, sokat elárulnak a Naprendszer kialakulásáról, amelynek kutatása Sheppard valódi célja.

Illusztráció a Szaturnusz 20 új holdjának pályájáról. (Forrás: Illusztráció: Carnegie Institution for Science; Szaturnusz: NASA / JPL-Caltech / Space Science Institute; Csillagos háttér: Paolo Sartorio / Shutterstock)

A most felfedezett 20 holdból 17 „visszafelé” kering, vagyis a bolygó forgásával ellenkező irányban. Ezt a pályát nevezik a csillagászok retrográd pályának. Ezek a holdak mind nagyjából azonos távolságban vannak a bolygótól, beleillenek a skandináv holdak csoportjába. A skandináv mitológiából vett nevekkel illetett holdak sokfélék ugyan, de az új holdak pályája és pályahajlása arra utal, hogy mind ugyanabból a szülőégitestből jöttek létre.

A többi három hold a bolygó forgásával azonos irányban kering. Két hold pályahajlása 46°, a harmadiké pedig 36°. Ezek az inuit, illetve a gall csoportba tartoznak.

Az új holdak elnevezésére vonatkozó javaslatokat 2019. december 6-ig várják a Twitteren. A neveket fotókkal, illusztrációkkal vagy videókkal ellátott indoklással együtt kérik elküldeni, a #NameSaturnsMoons hashtaggel ellátva.

Nem szárnyalhat azonban szabadon a képzeletünk, ugyanis a Nemzetközi Csillagászati Uniónak szigorú szabályai vannak az égitestek elnevezésére. A szabályozás szerint a Szaturnusz holdjait mitológiai óriásokról kell elnevezni attól függően, hogy melyik mitológiai csoportba tartoznak. Az új holdaknak tehát az inuit, a skandináv és a gall mitológiából vett óriásokról kell nevet kapniuk.

Sheppard összegzése a Szaturnusz-holdakról itt érhető el, a Sky & Telescope összesítése a Naprendszerben található holdakról pedig itt található.