Újabb szenzációs felvételek a Marsról

A NASA Mars Reconnaissance Orbiter (MRO) nevű űrszondája új korszakot nyitott a vörös bolygó feltérképezésének folyamatában. A 2006 óta a Mars körül keringő űreszköz nagyfelbontású kamerájának (High Resolution Imaging Science Experiment camera, HiRISE) révén korábban soha nem látott részleteket ismertünk meg bolygószomszédunk felszínén. A kamera eddig több mint 14 000 különböző, egyenként kb. 30-40 km2-es marsi területet figyelt meg, egy-másfél méteres felbontás mellett. A képek részletes elemzése segíthet választ adni számos fontos, például a múltbeli, felszíni vízfolyások létezésével, vagy a Mars felszínváltozásának dinamikájával kapcsolatos kérdésre.

A legutóbb közzétett, több mint 750 megfigyelés eredményeit összegző képgyűjteményben többek között különös homokdűnékben, deformálódott kráterekben és ősi víz- vagy lávafolyások nyomaira emlékeztető alakzatokban gyönyörködhetünk. Ízelítőül néhány felvétel:

Egy, a Hellas-medence északnyugati részén lévő kráter falának szerkezete. A kutatók szerint egy idős kráterről van szó, melyet korábban folyékony láva, esetleg víz tölthetett ki, létrehozva a jelenleg megfigyelhető struktúrákat (NASA/JPL/University of Arizona).

Deformálódott kráterek az Utopia-síkságnak keresztelt vidéken. A kráterek peremei egyáltalán nem a megszokott kör alakot követik, sokkal inkább elliptikusak vagy szögletesek. Hogy pontosan milyen folyamatok vezettek ezek kialakulásához, egyelőre még rejtély (NASA/JPL/University of Arizona).

Jeges-homokos dűnék a Mars északi sarkvidékén, melyek jól szemléltetik a marsi jégsapkák szezonális változását. A melegebb időszak beköszöntével a jég alatt fekvő, sötét homokréteget a Nap sugárzása felmelegíti, így a jégréteg alsó részei szublimálni kezdenek. A keletkező szén-dioxid nyomása helyenként megrepeszti a jeget, s a felszínre kerülő, majd a jégfalak mentén lezúduló homok kialakítja a képen is látható, sávos mintázatot (NASA/JPL/University of Arizona).

A teljes képgaléria a HiRISE kamera fejlesztőinek oldalán, valamint a Planetary Data System (PDS) honlapján tekinthető meg.

Forrás: NASA JPL News, 2010.05.05.