Tűzgömb 2007. február 4-én?

Az Ön által látott jelenség valóban egy — rendkívül fényes — hullócsillag volt, amit több hazai és külföldi amatőr is megfigyelt.

Földünk keringése során folyamatosan ütközik kisebb-nagyobb világűrbeli testekkel, amelyek a légkörön áthaladva felizzanak, illetve pályájuk mentén az atmoszféra molekuláit sugárzásra gerjesztik. Ezt a fénylést mi hullócsillagként, vagy más néven meteorként észleljük. A szokásos fényességű hullócsillag-jelenséget már egészen apró, akár borsószemnél kisebb részecskék is kiválthatják.

Valószínűleg egy ennél jóval nagyobb méretű és tömegű égitesttel találkozott bolygónk a megadott időpontban. Az ilyen nagyobb testek a szokványos meteoroknál sokkal erősebb fényjelenséget váltanak ki, amit tűzgömbnek, avagy bolidának nevezünk (ide tartozik minden, a Vénusz bolygó látszólagos fényességénél fényesebb meteor). Ezek a nagy testek útjuk során a fellépő terhelés hatására darabolódhatnak, széteshetnek, illetve látványos, akár több perccel a jelenség után is megfigyelhető nyomot hanynak maguk után.

A Magyar Csillagászati Egyesület által üzemeltetett Leonidák levelezőlista archívumában megtalálhatja az adott jelenségről szóló beszámolókat is (l. a bolida tárgyú üzeneteket).

A felhasznált kép eredetije itt található