A Columbia űrrepülőgép 2003-as tragédiája után életbe léptetett
biztonsági előírások szerint ha a felbocsátás után az
űrrepülőgépek megsérülnek, akkor lehetővé kell tenni, hogy a legénysége
a Nemzetközi Űrállomáson találjon menedéket. A NASA akkori igazgatója
törölte a
már előre betervezett szervizeléseket. A szükséges javítások
nélkül az Űrtávcső rendszerei két-három éven belül sorra leálltak
volna, ezzel működésképtelenségre kárhoztatva a több mint tizenöt éve
rendkívül sikeres távcsövet.
A HST 1999-es szervizelése (NASA nyomán)
Miután
egy új megoldást találtak az űrhajósok vészhelyzetbeni kimentésére,
Mike Griffin, a NASA
jelenlegi igazgatója engedélyezett egy szervizküldetést 2008-ban. A
jelenlegi elképzelések szerint probléma esetén
egy másik űrrepülőgépet küldenének a bajba jutott
legénység kimentésére. A 2008-ra tervezett küldetés során a Discovery
legénysége
kicseréli a HST már így is rendkívül elhasználódott akkumulátorait és
az Űrtávcső irányban tartásáért felelős giroszkópokat. A szükséges
javításokon túl még két új műszert is
felszerelnek a távcsőre: a Wide Field Camera 3-t (WFC3), illetve a
Cosmic
Origins Spectrograph-ot (COS). Az új műszerekkel még hatékonyabban
lehet tanulmányozni az exobolygókat, a Tejútrendszer eredetét és az
Univerzum fejlődését. Ha sikeres lesz a szervizelés, 2013-ig
meghosszabbíthatják a HST működését, amikorra elkészül a NASA új
űrtávcsöve,
a James Webb Space Telescope.
Forrás: STScI-PR-2006-53