Gömbhalmaz a távolban

Az NGC 3201 jelű gömbhalmaz a Vela (Vitorla) csillagkép területén látható, déli égi vizeken. A népes csillagcsoport hazánkból nem észlelhető, ezért a hét képe robottávcsővel készült.

Tóth Krisztián, Dunakeszi

A gömbhalmazok több tízezernyi, több százezernyi, sőt akár milliónyi csillag (nagyjából) szférikus halmazai. A legnagyobbak átmérője, vagyis az a térrész, ahol a gömbhalmaz gravitációs dominanciája még együtt tartja a csillagokat akár a 200 fényévet is meghaladhatja. A Tejútrendszer halójának igen ősi objektumai, a legfiatalabbak is legalább 8-10 milliárd évesek. Csillagaik már akkor ragyogtak, mikor Naprendszerünk, és vele együtt bolygónk még csak nem is létezett.

A William Herschel által gömbhalmaznak keresztelt mély-ég objektumok fényesebb példányai a csillagászati bemutatók alkalmával is mindig osztatlan sikert aratnak. Kétségtelenül van valami varázslatos a látványukban. Népszerűségük titka talán az is, hogy az észlelési gyakorlattal egyáltalán nem rendelkezők számára is könnyen értelmezhető a megjelenésük a távcsőben. Itt természetesen csak a fényesebb, és nagyobb látszó mérettel rendelkező gömbhalmazokról van szó. Galaxisunk nagyjából 150 ismert gömbhalmaza között akadnak szép számmal olyanok, melyek megpillantása vagy éppen fotózása igazán komoly feladatot jelent (lásd Szabó Sándor: Az NGC-n túl: Terzan-gömbhalmazok, Meteor 2016/2., 58. oldal).

hetkepe-ngc3201
Az NGC 3201 gömbhalmaz Tóth Krisztián robottávcsöves felvételén, amely az iTelescope.net T30 teleszkópjával készült (Corrected Dall-Kirkham Astrograph Planewave 20” – 51 cm, f/4,5 (fókuszreduktorral), FLI-PL6303E CCD kamera, Siding Spring Observatory – 20 x 180 s L, 8 x 180 s R, G, B.

A Vela (Vitorla) csillagkép területén található gömbhalmaz hazánkban egyáltalán nem emelkedik a horizont fölé. Ha észlelni akarjuk, utaznunk kell a messzi délre, de akár otthon is maradhatunk és valamelyik, a déli félteke alatt működő robottávcsővel készíthetünk róla felvételeket. Ez utóbbi megoldást választottam.