Év végi bolygóparádé az esti égen

Ezekben a napokban ismét érdemes kinézni a csillagos égre: a délnyugati égbolton ragyogó Vénusz és a Nap sugaraiban lassan eltűnő Jupiter mellé csatlakozott a Hold vékony sarlója és a ritkán látszó Merkúr bolygó is. Szilveszter este a Hold-Vénusz és a Jupiter-Merkúr páratlanul látványos együttállása koronázza meg a 2008-as év szabadszemes csillagászati jelenségeit. Az időjárás sajnos nem túl kedvező, hiszen az ország legnagyobb részét sűrű köd takarja, ám például mátrai helyszíni beszámolók alapján kb. 800 m-es tengerszint feletti magasságon túl szép derült idő fogadja a hegyi tájakra kirándulókat. Mellékelt ábránk alapján bárki beazonosíthatja az esti ég fényes égitestjeit. A teljesség kedvéért érdemes megjegyezni, hogy kisebb távcsövekkel a Neptunusz is felkereshető besötétedés után, mintegy 4,5 fokra a Vénusztól a Jupiter irányában.

Fényes bolygók és a Hold látványa 40 perccel napnyugta után, a délnyugati égen. A Hold valódi látszó mérete háromszor kisebb az ábrázoltnál (Sky and Telescope nyomán)

Két nappal korábban a Jupiter-Hold-Merkúr trió közelsége indított el többeket hegyi utakra. December 29-én a hamuszürke fénnyel díszített holdsarló mellett a Jupiter fénylett, miközben a horizont felett a lenyugodni készülő Merkúr látszott. Ladányi Tamás az ország nagy részét borító felhős-ködös rétegből kimagasló Tési-fennsíkra ment el a jelenség megörökítése kedvéért, ahol az égitestek a Helt-malom "árnyékában" maradandó élményt nyújtottak. A mellékelt fotó Canon 450D fényképezőgéppel és 70 mm-re állított Canon 24-70 objektívvel készült. További információ: http://ladanyi.csillagaszat.hu. A felvétel nagyobb felbontású változata a képre klikkentve tekinthető meg.

Szélmalom, Hold, Jupiter és a horizont felett éppen nyugodni készülő Merkúr (kép: Ladányi Tamás).