Szélkerék és vidéke

A közelmúltban az M101-ben (Szélkerék-galaxis) fényes szupernóvát figyelhettünk meg. Vessünk most egy fotografikus pillantást a szülőgalaxis tágabb környezetére!

Klacsány Imre, Dunapataj

Az M101-et Pierre Méchain fedezte fel 1781-ben, majd értesítette Charles Messier-t, aki híres katalógusában a 101-es sorszámot adta az új ködfoltnak. Az M101 távolsága 25 millió fényév, 170 ezer fényéves átmérőjével kétszer akkora mint a mi Tejútrendszerünk, és kétszer annyi csillagot is tartalmaz. A Ursa Maior csillagképben található Sc típusú galaxis összfényessége megegyezik egy 8 magnitúdójú csillagéval. Távcsőbe pillantva elmosódott foltnak látszik, habár látszó mérete akkora, mint a teliholdé, a spirálkarok felületi fényessége alacsony, a galaxis látványa csak nagyobb méretű távcsővel, sötét ég alól észlelve lehet igazán élvezetes. A hatalmasra nőtt spirálkarjait és a bennük rejtőző ködök és csillaghalmazok tömkelegét csak fényképeken tudjuk jól bemutatni.

Az M101 Klacsány Imre felvételén.

Az NGC 5474 jelű kis galaxis a kép jobb oldalán található. Az M101 bal oldalán elhelyezkedő NGC és PGC galaxisok is remekül látszanak. A kép három éjszakán keresztül készült 80/600-as SW apokromáttal, A rossz átlátszóság miatt nehéz volt a részletek előcsalogatása.

Kérkük, támogassa a Magyar Csillagászati Egyesületet!
Kérjük, támogassa a Magyar Csillagászati Egyesületet!