A Fiastyúk tollai alatt

Egy hazai amatőrcsillagász szenzációs részletgazdagságú felvételt készített az M45, ismertebb nevén a Fiastyúk nyílthalmazról. A felvételen a csillagok között, az azokat körüllengő gázködön keresztül még egy távoli galaxis képe is jól kivehető.Éder Iván, Budapest

A Plejádok, vagy ismertebb nevén a Fiastyúk már szerepelt a hét képe rovatban, 2005. november 28-án, azonban most egy kicsit más oldaláról is bemutatjuk.

A Fiastyúk régóta ismert nyílthalmaz, melynek fényes csillagai között egy nagy kiterjedésű kék reflexiós ködkomplexum észlelhető fotografikusan. Ez a reflexiós köd sötét egű megfigyelőhelyről, megfelelő távcsővel vizuálisan is észrevehető.

Nagyon érdekes, hogy a mérések szerint a köd és a nyílthalmaz mozgása nem egyezik meg, hanem eltérő irányokat mutat. Következésképp a köd valószínűleg nem ugyanaz, amiből a Fiastyúk csillagai egykor keletkeztek, hanem fizikailag a Bika csillagképben található sötét molekuláris felhőhöz tartozik, melynek égi útja épp a Fiastyúkét keresztezi. Tehát ennek a felhőnek egy részét ragyogják be a nyílthalmaz fényes csillagai.

A fenti képsorozat a ködkomplexum legfényesebb részleteit mutatja be. A legtöbb képen megfigyelhető, hogy az objektum nagyon érdekes formációkat ölt, mintha egy fátyolfelhő kusza foszlányai haladnának át a csillagok között. A legelső felvételen egy kis kiterjedésű foszlány, az IC 349 látható, amelyet E. E. Barnard fedezett fel 1859-ben. Ez a köd legfényesebb része, megfigyelése mégis rendkívül nehéz, mert a közeli és fényes Merope ragyogása elnyomja a fényét.

A legalsó képen egy halvány, éléről látszó extragalaxist is jól lehet látni, mely épp a Fiastyúk irányában látszik. Ez a csillagváros valójában a Plejádoknál kb. 650 ezerszer messzebb, mintegy 250 millió fényévnyire helyezkedik el.

A hét csillagászati felvételét Éder Iván készítette 2006. szeptember 25-én hajnalban, TMB 130/780-as refraktorral és egy átalakított Canon EOS 350D fényképezőgéppel, 20 db 5 perces expozíció felhasználásával. A fenti kép egy nagyobb felvétel részleteit mutatja, melynek eredeti változata megtekinthető a szerző honlapján.