Az én Messier-albumom

Charles Messier mélyég-objektumai máig izgalomban tartják a csillagászat kedvelőit. Egy magyar amatőrcsillagász a teljes, 110 darabból álló listát végigfotózta. 110 csoda egyetlen képen!

Kovács Attila, Écs

Charles Messier a XVIII. század kiemelkedő francia csillagásza volt. Egyik fő észlelési területének az üstökösök vadászatát és megfigyelését tartotta. Megfigyelései során szerte az égbolton ködökre bukkant, melyek megjelenésükben hasonlítottak az üstökösökre, viszont nem mozogtak. Ezen megfontolásból döntött úgy, hogy elkészít egy listát, mely ezeket az álló „ködösségeket” tartalmazza. Az első objektum az M1, a Taurusban található Rák-köd volt, melyet 1758 augusztusában fedezett fel, miközben egy üstököst követett.

Ez a lista végül is több kiegészítés után 110 objektumra bővült, mely a még a mai amatőrcsillagászoknak is komplett észlelési programot tud nyújtani. Érdemes többször felkeresni ezeket az objektumokat, mert a szépségükön túl érdekes folyamatok is lezajlanak bennük, mint például az M95 jelű galaxisban idén bekövetkezett szupernóva-robbanás.

2012w18-nagy
Részlet az én Messier-albumomból. A képre kattintva feltárul mind a 110 objektum galériája.

Az én Messier-albumom eredetileg nem indult annak, csak fotózgattam a különböző objektumokat, majd 2011-ben, mikor rendezgettem a képeimet, láttam, hogy a katalógus 2/3-át sikerült megörökíteni. Innen kezdve tudatosan készültem a többi objektum fotózására.

Sajnos volt nyolc olyan, nagyon déli fekvési objektum, melyeket észlelési helyemről nem tudtam elérni, ezért ki kellett települnöm. Sajnos a környékemen a horizont közelében nagy a fény- és levegőszennyezettség, ezért csak nagyon kevés expozíciót sikerült készíteni, de 2012 májusára elkészült a 110 objektumból álló lista.