A Chajnantor szelíd óriásai

Sok csillagászati távcső áll össze egynél több tükörből vagy antennából. Az Európai Déli Obszervatórium (ESO) chilei Paranal Obszervatóriumában működő Nagyon Nagy Távcső (Very Large Telescope, VLT) például négy elsődleges távcsőből, valamint négy kisebb, mozgatható kiegészítő távcsőből, vagyis összesen nyolc független szerkezetből áll össze. De még ez is eltörpül az ESO által működtetett Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) rendszer mellett, amelyet a chilei Andokban, a Chajnantor-fennsíkon felállított nem kevesebb mint 66 antenna alkot!

Az ALMA antennái egyenként is lenyűgöző méretűek. A Chajnantor-fennsík maga 5000 méter tengerszint feletti magasságban terül el, míg a kiszolgáló-létesítmények (Operation Support Facility, OSF) szintén jelentős 2900 m magasságban épültek fel. Minthogy az antennákat nem a zord fennsíkon építik meg, önmagában is komoly feladatot jelent azok szállítása az OSF és a Chajnantor között. Ennél a munkafázisnál lép színre Otto és Lore.

A Chajnantor szelíd óriásai, Lore és Otto munka közben. Forrás: ESO.

Ez a neve a két, speciálisan erre a célra tervezett és épített szállítójárműnek, a két ALMA transzporternek — ők sárgállnak ezen a fényképen. A járművek tulajdonságai lenyűgözőek: mindkettő 20 méter hosszú, 10 méter széles, és egyenként 28 kerekük van. Ezek a transzporterek nem csak hogy működőképesek tudnak maradni az Atacama-sivatag zord körülményei között, de itt érzik igazán elemükben magukat! A páros nehézkes és nagy teljesítményű tagjai ugyanakkor finoman gyengédek is. Az antennákat figyelemreméltó milliméteres pontossággal tudják mozgatni.