Brian May és a Ryugu

Dr. Brian May asztrofizikus, a legendás Queen együttes szólógitárosa a Ryugu kisbolygót közvetlen közelről tanulmányozó Hayabusa-2 űrszonda felvételeiből egy sztereó képet állított össze.

Mint arról beszámoltunk, a Japán Űrügynökség (JAXA) Hayabusa-2 szondája három és fél éves bolygóközi út megtétele után 2018. június 27-én megérkezett a (162173) Ryugu (japánul „Sárkány Palotája”) földközeli kisbolygóhoz. Ezzel megkezdődött az aszteroida közeli vizsgálata, feltérképezése, és a felszíni mintagyűjtésre alkalmas terület kiválasztása. A szonda két évi programját egy előző hírünkben ismertettük. A kisbolygó egy 800-900 méteres kis „tömzsi űrszikla”, és érdekes lenne láttatni a térbeli alakját a közeli felvételekből.

Most Brian May, aki a Queen együttes sikerei miatt anno félbehagyta asztrofizikai tanulmányait, ám egy évtizeddel ezelőtt megszerezte doktori címét, a szonda közeli felvételeiből (ONC-T kamera) előállította a Ryugu térbeli képét. Az alábbi fotón Brian May és Patrick Michel, a Cote D’azur Obszervatórium neves kisbolygó kutatója, a Hayabusa-2 program tudományos kutatócsoportjának tagja a Ryugu képekről, és az aszteroidák kutatásának aktuális kérdéseiről beszélgetnek.

Dr. Brian May asztrofizikus (balra) és Dr. Patrick Michel (jobbra).

A következő képen a Ryugu kisbolygó May által előállított sztereó képe látható, a felhasznált felvételeket egymáshoz képest 13 perc időkülönbséggel készítette a szonda, így a kis eltolódás, a kisbolygó elfordulása miatt a két szemmel történő nézéskor térbeli látványú képnek érzékelhetjük.

A két felvétel, amelyből a sztereó kép összeállt (Dr. Brian May, JAXA, University of Tokyo, Kochi University, Rikkyo University, Nagoya University, Chiba Institute of Technology, Meiji University, Aizu University).

A kisbolygó alakjának és felszínének még érzékletesebb térbeli benyomást nyújtó képe lehet az alábbi anaglif kép, amit megfelelő színes szemüvegen keresztül érdemes nézni. A kép készítéséről Brian May egy videó bemutatót is tart, amelyet a Hayabusa-2 honlapján lehet megtekinteni (július 4-én közzétett hír).

A (162173) Ryugu kisbolygó anaglif képe (Dr. Brian May, JAXA, University of Tokyo, Kochi University, Rikkyo University, Nagoya University, Chiba Institute of Technology, Meiji University, Aizu University).

Brian May a londoni Imperial College-ban szerezte asztrofizika doktorátusát (PhD), és nagyon érdekli az, hogy milyen veszélyt jelentenek bolygónkra a földközeli égitestek, és hogyan lehet az általuk jelentette veszélyt minimalizálni, elhárítani. Ezért Grigori Richters rendezővel és producerrel (az „Északi szélesség 51. fok” című film alkotójával) és Lord Sir Martin Rees neves brit csillagásszal, a Royal Society elnökével szorgalmazták, hogy a kormányok, a tudományos és űrkutatási vezetők, illetve a nagyközönség figyelmét felhívják a kisbolygók által jelentette lehetséges veszélyre.

May és Richters úgy gondolták, erre a fenyegetettségre egy nemzetközi nappal is felhívják a figyelmet, és javasolták, hogy minden év június 30-a, az 1908-as Tunguz-esemény napja legyen az Asteroid Day. Felhívásukhoz 2014 őszén egy sor híresség csatlakozott, többek között Peter Gabriel, Bill Nye, Jim Lovell, Michael Collins, Alekszej Leonov és még több mint 200 ismert tudós (csillagászok, fizikusok, űrkutatók), tudománynépszerűsítő. Eddig három alkalommal tartották meg a Kisbolygók Napját, a projekt honlapja szerint 78 országban több mint 600 helyszínen szerveztek programokat, bemutatókat. Ahhoz, hogy az ENSZ valamilyen napot nemzetközivé nyilvánítson, valakinek el is kell indítani a folyamatot. Dumitru Prunariu román űrhajós és az Association of Space Explorers (az űrhajósok nemzetközi egyesülete) kezdeményezte a nemzetközi nappá nyilvánítást 2016 februárjában, az ENSZ Világűrbizottságához eljuttatott beadványban.

Talán nem is véletlen, hogy a Hayabusa-2 az International Asteroid Day közelében érte el a Ryugu-t. Az égitest közvetlen közelről történő vizsgálatával egyre jobban megismerjük a földközeli kisbolygókat, ami egy jövőben lehetséges veszély elhárításához alapvetően fontos. A Kisbolygók Világnapja és a Ryugu mostani vizsgálata megfelel Brian May és munkatársai célkitűzéseinek, erőfeszítéseinek.

A Ryugu kisbolygó sztereo képe Dr. Brian May által (JAXA, 2018. július 4.)