Úton a csillagközi térbe: közeli csillagok térbeli képét sikerült elkészíteni az egykori Pluto-szondával

20354

Első alkalommal kaptunk olyan képeket egy űrszondától, amik a Földtől annyira messze készültek, hogy néhány rajtuk látszó csillag pozíciója jelentősen eltér attól, mintha saját bolygónkról figyelnénk meg őket.

A Naprendszerhez legközelebbi csillag, a Proxima Centauri (távolsága 4,2 fényév), a New Horizonsról és a Földről nézve. A két nézőpontból adódó különbség egyértelműen észrevehető. (forrás: NASA)

A New Horizons távolsága tőlünk több mint hétmilliárd kilométer, és ez folyamatosan nő, ahogy a szonda csillagközi tér felé halad. Az űreszköz olyan messzire került tőlünk, hogy mostanra egyedi képe lett a legközelebbi csillagokról.

Alan Stern (Southwest Research Institute), a New Horizons vezető kutatója ezt úgy fogalmazta meg, ,,úgy is mondhatnánk, hogy a New Horizons egy idegen eget néz, ami különbözik attól, amit mi látunk a Földről. Ez lehetővé tette számunkra, hogy csináljunk valamit, amire eddig még sosem volt lehetőség – megnézzük, hogyan mozdulnak el a legközelebbi csillagok abból a pozícióból, ahol mi látjuk őket a Földről.”

Idén április 22-én és 23-án az űrszonda a legközelebbi csillagok közül kettő, a Proxima Centauri és a Wolf 359 felé fordította a kameráját, hogy érzékeltesse, mennyire más helyen látszanak ezek a csillagok a Pluto pályáján túlról és a Földről nézve.

A jelenséget, ami hatására egy közeli csillag különböző helyekről megfigyelve máshol látszik az égi háttérhez képest, parallaxisnak hívjuk és alapvető a csillagok távolságának meghatározásában. (A két különböző megfigyelési hely távolságát bázisvonalnak hívjuk.)

Az emberi térlátás hátterében is ez áll. A kinyújtott karunk végén felemelt hüvelykujjunk a háttér más részét takarja ki, ha csak a bal, vagy a jobb szemünkkel nézzük. Ugyanígy, ahogy a Föld a Nap körül kering, pályájának szemközti oldalairól nézve a közeli csillagok megváltoztatják a helyzetüket a távolabbiakhoz képest. A csillagok viszont a földpálya átmérőjének több százezerszeresére vannak tőlünk, így az elmozdulásuk apró, és csak pontos műszerekkel lehet őket kimutatni. ,,Az emberi szem számára ezek az eltérések észrevehetetlenek” – mondta Stern.

Amikor viszont a New Horizons képeit a vele egy napon, a Földről készült képekkel együtt nézzük, az elmozdulás egyből láthatóvá válik. A felvételek váltogatásával egy 3D-s képet kapunk, amin a csillag mintha lebegne a háttér előtt.

A Wolf 359 (távolsága 7,9 fényév) a New Horizons és a Föld szemszögéből. (forrás: NASA)

,,A New Horizons használatával megkaptuk a valaha volt leghosszabb bázisvonalat, amit parallaxismérésnél használtak. Nagyobb, mint hétmilliárd kilométer, és így ez az első könnyen kimutatható parallaxis-demonstráció” – mondta Tod Lauer, a New Horizons tudományos csapatának tagja, a parallaxis-kísérlet vezetője.

Az összehasonlító képeket a New Horizons méréseivel egyidőben a Földön több helyről is elkészítették. A Las Cumbres obszervatórium munkatársai távészleléssel Siding Spring-ből (Ausztrália), John Kielkopf (University of Louisville), és Karen Collins (Harvard and Smithsonian Center for Astrophysics) pedig távészleléssel a Mt. Lemmon obszervatóriumból (Arizona, USA).

A New Horizons 2006-ban indult a Pluto és a Kuiper-öv felderítésére. 2015 júliusában haladt el a Pluto mellett, tavaly pedig az Arrokoth nevű, Neptunuszon túli kisbolygót látogatta meg a Kuiper-övben. A Voyager- és Pioneer-űrszondákhoz hasonlóan elhagyja majd Naprendszerünket.

Forrás: phys.org