• csillagaszat.hu
    csillagászat.hu
    Csillagászati hírportál

A hét képe

Égre néző rózsaablak

A télen oly ritkán adódó derült égi ablakokat kihasználva készült a hét képe a varázslatos Rozetta-ködről. Akár rózsa, akár rózsaablak – a látvány lenyűgöző.

• Viharos múltja volt az Andromeda-ködnek

A korong különböző csillagpopulációinak részletes vizsgálata alapján az Andromeda-köd kicsi galaxisokkal történő múltbeli összeolvadása valószínűleg sokkal viharosabb körülmények között zajlott, mint a Tejútrendszer esetében.

Új törpegalaxist találtak a Lokális Csoportban

Orosz és amerikai kutatók a Tejútrendszert és az Androméda-ködöt is magába foglaló ún. Lokális Csoport újabb tagját fedezték fel. Az izolált törpegalaxis körülbelül 7 millió fényév távolságban helyezkedik el.

Kisbolygós nagyüzem a Naprendszerben

Az utóbbi években oly népszerű apró égitestek fontosságát jól mutatja, hogy 67P saga mellett az elmúlt napokban két űrszonda érkezéséről és egy indításáról érkeztek fontos hírek, amelyek mind kisbolygók kutatására lettek tervezve.

Viharos szelek formálják a Titan homokdűnéit

Szélcsatornában elvégzett hosszú kísérletsorozat alapján a Szaturnusz óriásholdjának homokdűnéit alakító szelek sebességének legalább ötven százalékkal nagyobbnak kell lenni annál, mint amit a kutatók korábban gondoltak.

Mi történik a Tejútrendszer magjában?

Egy német vezetésű kutatócsoport új észlelési eredményeket közölt a Tejútrendszer centrumában még 2011-ben felfedezett G2 jelű gázködről, ami nagy valószínűséggel egy nagyobb gázáram része lehet.

Állatövi fényt detektáltak kilenc közeli csillag körül

Az ESO VLTI interferométerével egy nemzetközi kutatócsoport nagy mennyiségű por által tükrözött ún. állatövi fényt detektált kilenc közeli csillag lakhatósági zónájának közelében.

Bolygókeletkezés egy kettőscsillag rendszerében: gázáram köti össze a külső és belső korongot

Az ALMA antennarendszer adatai alapján egy kettőscsillag körüli külső, nagy tömegű anyagkorongból a rendszer belső tartományai felé tartó gázáramot detektáltak francia kutatók, aminek szerepe lehet a bolygóképződésben is.

A Benešov-meteorit rejtélye

2014 október 14-én több külföldi csillagászati hírportál beszámolt a Benešov közelében 20 éve felrobbant híres tűzgömb napjainkban megtalált meteorit-darabjairól, nagy izgalmat keltve a világ meteoritikai közösségében.

Mér­ge­ző a Ti­tan dé­li pó­lu­sa fe­lett ör­vény­lő fel­hő

A Cassini űrszonda adatai alapján a legnagyobb Szaturnusz-hold déli pólusa közelében két évvel ezelőtt felfedezett felhő örvénylő anyaga a vártnál jóval hidegebb, ráadásul pedig még mérgező is.

A földi víz idősebb a Napnál

A földi élet létrejöttében és fejlődésében alapvető szerepet játszó víz egy része egy új kutatási eredmény szerint jég formájában került a csillagközi térből a Naprendszerünk területére, még annak kialakulása előtt.

• Csillagászati helyek, napórák

Becsapódási kráterhármast találtak a Marson

A NASA Mars körüli pályán keringő MRO szondájának felvételein egy összetett, tripla krátert találtak, amit egy hármas kisbolygó vagy üstökösmag becsapódása hozhatott létre az Elysium-síkságból kiemelkedő Tartarus-hegység közelében.

Egy balszerencsés csillag végnapjai

Nagy valószínűséggel egy gigászi fekete lyuk által széttépett csillag maradványainak sugárzását sikerült megfigyelnie egy amerikai kutatócsoportnak. Az eredményeket közlő cikk vezető szerzője Vinkó József magyar csillagász.

Hazai felvételek a földközeli kisbolygóról

Csodával határos módon a hosszas borult idő után pont hétfő estére, a 2004 BL86 földközelségének napjára derült ki hazánk felett az ég.

Öt földméretű bolygót találtak egy ősi csillag körül!

A Kepler-űrtávcső négy évet átfogó fotometriai adatsora alapján öt földméretű bolygót azonosítottak egy ősi, 11,2 milliárd éves csillag körül. A planéták azonban rendkívül közel keringenek a csillaghoz, így biztosan nem lakhatók.

Holdja van a földsúrolónak!

A nagy visszhangot keltett (357439) 2004 BL86 jelű kisbolygó tegnapi földközelségének legfőbb eredményét egyelőre azok a radarképek jelentik, amelyeken az égitest forgása mellett apró holdját is sikerült azonosítani.

Kisbolygó földközelben keddre virradó éjszaka

A 2004 BL86 kisbolygó 2015. január 26/27-én halad el bolygónk közelében mintegy 3,1-szeres Föld-Hold távolságban. Ez ugyan nem különleges közelség, de mivel viszonylag nagy méretű az aszteroida, kisebb távcsővel is megfigyelhető a pontos égi helyzet ismeretében.

Bolygótérképek gyerekeknek

Gyermektérképek a Naprendszer szilárd felszínű égitestjeiről! A Naprendszer égitestjeit bemutató térképek készültek 8-14 éves gyermekek számára.

Így forog a Ceres

Ha csak egy rotáló kisbolygót szeretne ma megnézni, a Ceres legyen az.

Lovejoy galéria: így néz ki az esti ég fényes üstököse

Hamarosan eléri napközelpontját az utóbbi hetekben szabad szemmel is megfigyelhető Lovejoy-üstökös, amelyről remek felvételeket készítettek a hazai amatőrcsillagászok.

Már több mint ezer exobolygóval büszkélkedhet a Kepler!

A negyedik év adatainak feldolgozása után lépték át a határt. Az ezer között pedig van nyolc, amely nem csak kicsi, hanem még a csillaga lakhatósági zónájában is kering.

Rosetta-hírek I.: hogyan pattogott a Philae?

A Rosetta keringő egysége páratlanul érdekes felvételeket készített, amikor a Philae az üstökösmag felszíne felett repült az első visszapattanása után. A felszíni kis minilaboratórium az összes mérési adatát maradéktalanul továbbította a Földre.

Prométheusz 2014: képgaléria

Az év zárásaként a nyári hónapokban zajlott Prométheusz 2014 diákpályázat eredményeiből mutatunk be egy kis ízelítőt.

Miről ír a Meteor decemberi száma?

A Magyar Csillagászati Egyesület Meteor című folyóirata hónapról hónapra sokféle olvasnivalóval tájékoztatja az egyesület tagjait és a csillagászat barátait.

A sötét anyag részecskéjére utaló jelet azonosíthattak

A Lausanne-i Műszaki Egyetem kutatói olyan, korábban nem ismert jelet azonosítottak az Andromeda-köd és egy galaxishalmaz röntgenspektrumában, amely a sötét anyag egyelőre hipotetikus részecskéjétől származhat.

Élet hordozására alkalmatlanok lehetnek a vörös törpék bolygói

Kis tömegű csillagokhoz közel keringő bolygók az elsődleges célpontjai a Földön kívüli élet lehetséges helyszínei utáni kutatásnak. Egy új szimuláció szerint azonban talán mégsem annyira ígéretesek, mint eddig gondolták.

Miről ír a januári Meteor?

Az MCSE lapja, a Meteor immár negyvenötödik évfolyamába lépett. Lássuk, milyen olvasnivalókat kínál a csillagászat iránt érdeklődők számára!

Óceánfenéki por és a szupernóva-robbanások

Egy új tanulmány szerint a múltban az óceánfenékre leülepedett csillagközi eredetű por plutóniumtartalma sokkal kisebb, mint azt a szupernóva-robbanásokra vonatkozó jelenlegi elképzeléseink alapján várhatnánk.

Két újabb törpebolygó is keringhet a Naprendszer peremén

A Neptunuszon túli objektumok pályáinak és eloszlásának numerikus elemzése alapján spanyol és angol kutatók úgy vélik, hogy legalább két újabb törpebolygó is keringhet a Naprendszerben jóval a Pluto pályáján túl.

Rejtélyes molekulák galaktikus elhelyezkedését mutatja egy új térkép

A Johns Hopkins University csillagászai az SDSS égboltfelmérés sok százezer különféle objektumának színképi vizsgálata alapján mindeddig egyedülálló térképet rajzoltak a Tejútrendszer rejtélyes molekuláinak eloszlásáról.

Szörnyek keringője egy távoli galaxis magjában

Amerikai csillagászoknak egy aktív galaxismag periodikus fényességváltozása alapján sikerült azonosítaniuk egy összeolvadás előtt álló, szupernehéz feketelyuk-párost.

Rosetta-hírek II.: meglepően sok a nehézvíz az üstökösmagban

Szokatlan a 67P üstökösmagjának víztartalma: a deutérium és hidrogén aránya váratlanul magasnak bizonyult a Rosetta mérései alapján.

Része-e a Higgs-bozon az anyag-antianyag rejtélynek?

Az LHC 2015-ös újraindítása után tervezett egyik kísérlet eredményeként kiderülhet, a Higgs-bozonnak lehet-e szerepe az univerzumunk anyag-antianyag aszimmetriájának magyarázatában.

Válogatás 2014 legszebb csillagászati képeiből

A 2014-as év csillagászattal kapcsolatos szép és érdekes felvételeiből válogatott képcsokorral kívánunk a Hírportál minden olvasójának békés, boldog karácsonyt és derült éjszakákban gazdag új esztendőt!

Megvan a K2 küldetés első exobolygója!

A Kepler-űrtávcső ott folytatja, ahol tavaly májusban abbahagyta: már két lendkerékkel is sikerült egy kisméretű exobolygót felfedeznie.

Látszólag a fénynél tízszer gyorsabban

Magyar kutatók határozták meg először egy nagyon távoli kvazár belső anyagkifúvásának sebességét, egy három kontinensre kiterjedő rádióteleszkóp-hálózat segítségével.

• Magyarország megújul