• csillagaszat.hu
    csillagászat.hu
    Csillagászati hírportál

Lefotózta a MESSENGER a Merkúr jegét

Az űrszondának sikerült megpillantania a Merkúr örökké sötét krátereinek mélyén rejtőző vízjég-lerakódásokat. A jég kinézete és mennyisége azt sejteti, hogy a lerakódások viszonylag fiatalok lehetnek.

Magyar csillagászok eredménye: a marsi üstökös a Herschel-űrtávcső szemén át

Amatőr-profi együttműködés felsőfokon: még 2013 elején infravörös mérések készültek a hétvégén a Mars mellett elhaladt Siding Spring-üstökösről, amelyek alapján jellemezhető volt az aktivitás nagy naptávolságban. A kutatás vezetője Kiss Csaba magyar csillagász.

Marsközelben a Siding Spring-üstökös!

Vasárnap este fél kilenc előtt a C/2013 A1 (Siding Spring)-üstökös elhalad a Mars mellett, ami minden idők legjelentősebb üstökös-bolygó közelítése lesz.

A Mars, ahogyan még soha nem láttuk

Nem egészen egy hónap után megérkeztek a NASA MAVEN űrszondájának első adatai a Mars felsőlégköréről. Az ultraibolya képek a vörös bolygót körülvevő oxigén-, szén- és hidrogénkoronát mutatják.

Szél­ső­sé­ges idő­já­rást tér­ké­pez­tek fel egy ex­o­boly­gón

Egy amerikai kutatókból álló csoport a Hubble-űrtávcső észlelései alapján elkészítette az eddigi legrészletesebb hőmérsékleti és vízpára-eloszlási térképet egy távoli planéta szélsőséges paraméterekkel rendelkező légköréről.

Láthatatlan kráter a Lutetián

A Rosetta-űrszonda fotóin látható barázdák elrendezése arra utal, hogy a Lutetia feltérképezetlen oldalán is léteznie kell egy nagyméretű becsapódási kráternek.

Elhunyt Ponori Thewrewk Aurél

Életének 94. évében elhunyt Ponori Thewrewk Aurél, az MCSE örökös tiszteletbeli elnöke, a TIT Uránia Csillagvizsgáló és a Budapesti Planetárium nyugalmazott igazgatója.

Ha­tal­mas ener­gia­ki­tö­rést ész­lel­tek egy kö­ze­li vö­rös tör­pén

A Swift űrtávcső egy közeli vörös törpén ennél a csillagtípusnál eddig soha nem látott nagyságú energiakitörést észlelt, körülbelül tízezerszer intenzívebbet, mint a valaha megfigyelt legnagyobb napfler.

Az in­di­ai szon­da is pá­lyá­ra állt a Mars kö­rül

Az amerikai után röviddel az indiai Mars-szonda is megérkezett a vörös bolygóhoz és már felvételt is továbbított a felszínről a földi irányítóközpontba, amelynek vezetője szerint az űreszköz minden rendszere jól működik.

Szakkörök – szinte mindenkinek!

Az óbudai Polaris Csillagvizsgáló nem csak bemutató csillagvizsgáló, hanem igazi közösségi csillagda is. Az érdeklődők a legkülönfélébb szakkörökben tanulhatnak, oszthatják meg tapasztalataikat a hasonló érdeklődésűekkel.

Gyorshír: meg­ér­ke­zett a Mars­hoz a NA­SA MA­VEN szon­dá­ja

Megérkezett a vörös bolygóhoz a NASA MAVEN űrszondája, amelynek legfontosabb célja, hogy minden eddiginél részletesebben tanulmányozza a Mars légkörének felső, ritka rétegeit.

Magyar fotók az APOD-on

Hazánk asztrofotósai immár rendszeres szereplői a NASA honlapjának, az itt megjelent képek, nemzetközi viszonylatban mérve is, presztízsértékűek.

Nem csak a Tej­út­rend­szer­ben ke­vés a lí­ti­um

Az ESO VLT távcsőegyüttes műszereivel végzett új spektroszkópiai mérések alapján nem csak Tejútrendszerünk csillagaiban kevés a lítium, egy nem a Galaxishoz tartozó gömbhalmaz objektumaiból is hiányzik a könnyű elem.

Hu­szon­egy évig rej­tőz­kö­dött a rob­ba­nást túl­élő kí­sé­rő

Huszonegy évvel a kataklizma után sikerült detektálni az M81 spirálgalaxisban 1993-ban feltűnt és SN 1993J jelzésűként ismert szupernóva-robbanás túlélő kísérőcsillagát, amely fontos szerepet játszott az eseményhez vezető folyamatban.

Megjósolták és tényleg: kimutatták a radioaktív kobaltot egy szupernóva-robbanás után

Orosz kutatók vezetésével az INTEGRAL űrteleszkóp adatai alapján először detektálták a radioaktív kobaltizotópot egy szupernóva, az SN 2014J maradványában, igazolva így a robbanásokra vonatkozó elmélet állításait.

Mi hajtja a csillaggyárakat?

Az óriás fekete lyukak nem csak pusztítanak: sikerült kimutatni, hogy a csillagközi anyag felkavarásával a csillagkeletkezést is képesek működtetni a galaxisukban.

Az exobolygó-légkörök rejtélyes világa

Egy naprendszer két bolygójának légkörét is egyszerre figyelték meg a Gemini Planet Imagerrel. A tanulság: sok mindent nem tudunk még az exobolygó-atmoszférákról.

Leszállás november 12-én! A Rosetta lenyűgöző új képei az üstökösmagról

A Rosetta leszállóegysége a legújabb tervek szerint 2014. november 12-én száll majd le az üstökösmag felszínére. A legújabb felvételeken egyre érdekesebb felszíni részletekre derül fény, miközben elkészült a mag első geomorfológiai térképe is.

Inflációs kozmológia kontra BICEP2: ki hull a porba?

Közzétették a Planck-űrszonda eredményeit az égbolton látszó csillagközi por mennyiségéről, és az ősi gravitációs hullámok jeleire mért hatásáról. Paradox módon, ami nem jelent jót a BICEP2 kollaborációnak, az jót jelenthet magának az inflációs kozmológiának.

A Tej­út­rend­szer 219 mil­lió csil­la­ga egyet­len ka­ta­ló­gus­ban

A Tejútrendszer északi részének 219 millió csillagát listázza az a katalógus, amelyet a University of Hertfordshire kutatóinak vezetésével állítottak össze a kanári-szigeteki INT távcsővel végzett felmérés eredményeként.

Holdakat lát a Horizons

A New Horizons szonda csak jövő júliusban éri el célpontját, ám nagyfelbontású kamerájával már egy évvel korábban, 429 millió km távolságból képes volt detektálni a Pluto legnagyobb holdját.

Ide fog leszállni először ember készítette eszköz egy üstökösmagon

Kijelölték a Rosetta leszállóegysége számára a legbiztonságosabbnak tűnő helyet a 67P magján.  A november 11-re tervezett leszállás sikeréért magyar szakemberek is szurkolnak, mert munkájukkal jelentősen hozzájárultak a Rosetta program előkészítéséhez és eddigi eredményeihez.

Megvan a Gaia első szupernóvája!

Egy hónapnyi működés után már egy fehér törpe felrobbanását is rögzítette az égboltot feltérképező űrtávcső egy távoli galaxisban. A várakozások szerint hamarosan akár naponta is újabbakat fog találni.

Új kozmikus “postacímünk”: Tejútrendszer, Lokális Halmaz, Laniakea

Egy friss kutatási eredmény szerint Galaxisunk egy, a korábbinál becsültnél csaknem százszor nagyobb méretű szuperhalmaz, a Laniakea tagja.

Nagy ütközés egy másik csillag körül

A Spitzer-űrtávcső egy hatalmas porfelhő jelenlétét észlelte egy fiatal csillag körül. A porfelhő egy nagy becsapódás nyoma lehetett, amely a kőzetbolygók végső kinézetét is alakítja.

• Magyarország megújul