Amerikai (rém)álom

Amerika fényes jelene: a 6,5 méteres MMT óriástávcső főtükrének lassan hunyorítania kell, hogy átlásson Tucson fényözönén. Fényszennyezés!Fűrész Gábor, Arizona

Arizona az Egyesült Államok egyik csillagászati fellegvára, hiszen több nevezetes obszervatóriumnak ad otthont: Kitt Peak majd’ két tucatnyi teleszkópja, az Óriás Binokuláris Távcső hatalmas szempárja és az MMT 6,5 méteres fényvödre is innen tekint felfelé. A sötét égboltot törvények is védik – csak lefelé világító és megfelelő oldalsó árnyékolással ellátott lámpákat lehet épületeken használni, ráadásul azokból is csak kisebb teljesítményűeket. Sőt, az éjszakai életet nem a csillagok miatt élők sem menekülhetnek meg az égbolttal való közvetlen találkozástól! Ugyanis a város egyik legforgalmasabb pontján álló kocsma a Sky Bar nevet viseli. S míg a pulton hűtött pohárban öntik a tequilát addig a teraszon apokromatikus üvegben szolgálják fel a csillagfényt. A hét több napján 10-35 cm-es teleszkópokban tekinthetnek be a vendégek, amit lelkes helyi amatőrcsillagászok és csillagász szakos hallgatók kiselőadásai kísérnek (skybartucson.com).

Talán erről a bizonyos teraszról látott kettőscsillagok nem mindegyike valós… Azonban az MMT-nek otthon adó épület belső teraszáról látható jelenség annál inkább a rideg, kijózanító realitást mutatja. A város felé forduló kuplarésen kitekintve nyoma sincs a sötét fésivatagi ég csillagfény-özönének. Sokkal inkább egy jóléti társadalom, az “amerikai álom” rémes eredménye a szembetűnő: még az éjszakai égboltot védő törvények ellenére is elharapozó fényszennyezés áradata a meghatározó.

2013w01-nagy