Az OSIRIS-REx megérkezett a Bennu kisbolygóhoz

A NASA OSIRIS-REx (Origins, Spectral Interpretation, Resource Identification, Security, Regolith Explorer) űrszondája az útitervének megfelelően 2018. december 3-án rendben megérkezett úti céljához, a Bennu földközeli kisbolygóhoz és megkezdte a kis égitest részletes feltérképezését, tanulmányozását.

Az OSIRIS-REx űrszonda 2018. augusztusában megkezdte pályamódosító manővereit a (101955) Bennu földközeli aszteroida megközelítésére, december 3-án már 20 km távolságba került hozzá és megkezdte a közeli vizsgálatokat. Az első felvételeket még 2,2 millió kilométerről készítette augusztusban, és november 16-án mintegy 136 km távolságból már látványos felvételeket készített a mintegy 500 méter átmérőjű, a gömbtől csak kicsit eltérő alakú, rögökkel tarkított durva felszínű aszteroidáról.

A NASA OSIRIS-REx űrszondája PolyCam kamerájával 2018. november 16-án 136 km távolságból készült felvétel a Bennu kisbolygóról (kép: NASA/GSFC/University of Arizona).

Kilenc nappal később, 2018. november 25-én a szonda PolyCam kamerája felvételein a kisbolygó teljes körbefordulása során a durva, rögökkel, kisebb-nagyobb tömbökkel tarkított felszíne követhető végig mintegy 80 km távolságból. A Bennu aszteroida teljes körbefordulását (a forgásidő mintegy 4,3 óra) és a felszíni alakzatait az alábbi látványos animáció mutatja be.

A NASA OSIRIS-REx űrszondája PolyCam kamerája 2018- november 25-én 80 km távolságból készített felvételeiből összeállított animáció a Bennu kisbolygó teljes körbefordulását és felszíni alakzatait mutatja be (kép: NASA/GSFC/University of Arizona).

December 3-ától a szonda már 20 km-nél is közelebb került a Bennu kisbolygó felszínéhez és a következő mintegy 500 napot a talajmintavételt előkészítő térképezési és egyéb előkészítő vizsgálatokkal tölti. Ezek során a felszín alkalmas helyeit jelölik ki, amelyeket a szonda biztonságosan meg tud majd közelíteni, vagyis ott kellően „sima” legyen a felszín és ne legyenek nagyobb zavaró terep akadályok, mint például rögök, tömbök, árkok, illetve a „porszívó” módszerrel könnyedén lehessen mintát „összeporszívózni” a felszínről, valamint annak közeléből. A tervek szerint legalább mintegy 50-60 gramm tömegű mintát gyűjt be a szonda és juttatja azt el a Földre.
A szonda 2021-ben hagyja el a Bennu aszteroida környezetét és visszaindul a Földre. A tervek szerint a mintát tartalmazó kapszula 2023. szeptember 24-én érkezik majd vissza a Földre. Az alábbi animáció az OSIRIS-REx szonda tervezett, bonyolult pályáját mutatja a Bennu kisbolygó körül 2018. december 26. és 2021. március 20. között.

Az OSIRIS-REx űrszonda tervezett bonyolult pályája a Bennu kisbolygó körül 2018. december 26. és 2021. március 20. között (kép: NASA/JPL, Phoenix7777).

Felmerül a kérdés, hogy miért is fontos és érdekes a Bennu kisbolygó közeli űrszondás
vizsgálata és a felszínéről anyagminta Földre történő szállítása laboratóriumi vizsgálatokra? A földközeli Apollo pályatípusú Bennu kisbolygó egy egyszerű felépítésű és összetételű kis égitest, amely őrzi a Naprendszer kialakulása időszakának ősi anyagát és a tanulmányozása közelebb visz bolygórendszerünk korai szakaszának megismeréséhez. Továbbá a Bennu a Földre potenciálisan veszélyes aszteroidák (PHA) közé tartozik és a pályája néhány évszázad vagy egy évezred alatt olyan módon megváltozhat, hogy veszélyesen megközelítheti a Földet, ütközési veszélyt jelenthet bolygónkra. Ezért is fontos ennek a kisbolygó anyagának, szerkezetének a megismerése, hogy adott esetben el tudjuk hárítani a veszélyt és nem csak a Bennu, hanem más, hozzá hasonló típusú aszteroidák esetében is. Egyébként a Bennu egy C típusú aszteroida, vagyis szenet és szilikátos kőzeteket tartalmazó kisbolygók közé tartozik. Ezek az aszteroidák mintegy háromnegyed részét teszik ki, tehát nagy populációról van szó és ennek egy képviselője a Bennu, amelynek részletes vizsgálata e népes aszteroida csoport jobb megismerését is szolgálja.